Suomen yleisten kirjastojen satutunnit: Nykytila ja tulevaisuus
Kaerla, Nina (2020)
Kaerla, Nina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111322815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111322815
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin satutunteja Suomen yleisissä kirjastoissa, niiden tämänhetkistä tilaa, tarkoitusta ja tulevaisuutta. Tarkoituksena oli selvittää, miten Suomen
yleiset kirjastot näkevät satutuntien merkityksen ja tulevaisuuden.
Opinnäytetyö oli osa Inarin kunnankirjaston Lukeminen harrastukseksi -hanketta,
joka toteutettiin vuosina 2020–2021. Hankkeen tarkoituksena oli kasvattaa lapsia
lukemiseen. Hankkeeseen tehtiin lukijuuskasvatussuunnitelma, jonka yhtenä
osiona oli satutuntien kehittäminen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen
Webropol-kyselytutkimuksena, joka oli jaossa Suomen yleisille kirjastoille huhti-toukokuussa 2020. Kyselyyn saatiin 145 vastausta, jota voidaan pitää hyvänä määränä.
Kyselyn tuloksista ilmenee, että satutuntien tulevaisuus nähdään positiivisena ja tärkeänä. Satutunnit tavoittavat kohderyhmänsä ja niiden merkitystä liittyen lukemiseen, sen edistämiseen ja tärkeyteen on alettu taas ymmärtämään paremmin erityisesti asiakkaiden keskuudessa.
Satutuntien tulevaisuuden haasteina nähtiin digitalisoituminen, resurssien puuttuminen tai vähyys ja satutunteihin liittyvä arvostus. Digitalisoituminen vie lapsia yhä
enemmän älylaitteiden pariin, jotka kilpailevat perinteisten satutuntien kanssa. Resurssien väheneminen ja puuttuminen olivat asia, jotka toivat uhkakuvia satutuntien
ympärille.
Kyselyn pohjalta voidaan todeta, että satutunnit nähdään tulevaisuudessakin hyvänä ja tarpeellisena toimintana Suomen yleisissä kirjastoissa, vaikka tietynlaisia
uhkakuvia nousikin esiin.
yleiset kirjastot näkevät satutuntien merkityksen ja tulevaisuuden.
Opinnäytetyö oli osa Inarin kunnankirjaston Lukeminen harrastukseksi -hanketta,
joka toteutettiin vuosina 2020–2021. Hankkeen tarkoituksena oli kasvattaa lapsia
lukemiseen. Hankkeeseen tehtiin lukijuuskasvatussuunnitelma, jonka yhtenä
osiona oli satutuntien kehittäminen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen
Webropol-kyselytutkimuksena, joka oli jaossa Suomen yleisille kirjastoille huhti-toukokuussa 2020. Kyselyyn saatiin 145 vastausta, jota voidaan pitää hyvänä määränä.
Kyselyn tuloksista ilmenee, että satutuntien tulevaisuus nähdään positiivisena ja tärkeänä. Satutunnit tavoittavat kohderyhmänsä ja niiden merkitystä liittyen lukemiseen, sen edistämiseen ja tärkeyteen on alettu taas ymmärtämään paremmin erityisesti asiakkaiden keskuudessa.
Satutuntien tulevaisuuden haasteina nähtiin digitalisoituminen, resurssien puuttuminen tai vähyys ja satutunteihin liittyvä arvostus. Digitalisoituminen vie lapsia yhä
enemmän älylaitteiden pariin, jotka kilpailevat perinteisten satutuntien kanssa. Resurssien väheneminen ja puuttuminen olivat asia, jotka toivat uhkakuvia satutuntien
ympärille.
Kyselyn pohjalta voidaan todeta, että satutunnit nähdään tulevaisuudessakin hyvänä ja tarpeellisena toimintana Suomen yleisissä kirjastoissa, vaikka tietynlaisia
uhkakuvia nousikin esiin.