Tunnetaitoprojekti Pajulinnun päiväkotiin : Tunnetaitotreenejä lapsille ja perheille
Joki, Heidi (2020)
Joki, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111422864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111422864
Tiivistelmä
Projektimuotoisen opinnäytetyön tilaajana toimi Kokkolan kaupungin varhaiskasvatus. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Kälviän Pajulinnun päiväkodin kanssa. Opinnäytetyön toiminallisten interventioiden kohderyhmäksi valikoitui opinnäytetyöntekijälle kevään harjoittelussa tutuksi tullut 4–5-vuotiaiden Västäräkkien ryhmä. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoisuutta tunnekasvatuksesta sekä tukea lapsia tunneilmaisussa ja niiden kehittymisessä suunniteltujen pedagogisten tunnetaitointerventioiden kautta. Opinnäytetyön tarkoitus oli suunnitella ja toteuttaa viisi pedagogista tunnetaitointerventiota, yhteistyö projektiorganisaation kanssa ja projektin raportointi. Opinnäytetyön toiminnalliset osuudet toteutettiin kevään 2020 aikana.
Interventioiden kautta käsiteltiin prosessinomaisesti tunnetaitoja lapselle luontaisia oppimistapoja hyödyntäen. Jokaisella interventiolla oli oma teemansa, jotka olivat tunteen tunnistaminen, sietäminen, säätely, ilmaiseminen, purkaminen ja käsittely. Keskeistä tietoperustaa projektissani olivat alan ajankohtaiset tunnekasvatus kirjallisuudet ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018, sekä toiminnallisissa interventioissa hyödynnettiin tuoretta tunnekasvatusmateriaalia.
Opinnäytetyölle asetettiin tavoitteet lapsiryhmälle, vanhemmille, kasvattajatiimille ja opinnäytetyö tekijälle. Opinnäytetyön tavoitteisiin pääsyä arvioitiin saadun palautteen, pedagogisen havainnoinnin ja dokumentoinnin avulla.
Interventioiden kautta käsiteltiin prosessinomaisesti tunnetaitoja lapselle luontaisia oppimistapoja hyödyntäen. Jokaisella interventiolla oli oma teemansa, jotka olivat tunteen tunnistaminen, sietäminen, säätely, ilmaiseminen, purkaminen ja käsittely. Keskeistä tietoperustaa projektissani olivat alan ajankohtaiset tunnekasvatus kirjallisuudet ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018, sekä toiminnallisissa interventioissa hyödynnettiin tuoretta tunnekasvatusmateriaalia.
Opinnäytetyölle asetettiin tavoitteet lapsiryhmälle, vanhemmille, kasvattajatiimille ja opinnäytetyö tekijälle. Opinnäytetyön tavoitteisiin pääsyä arvioitiin saadun palautteen, pedagogisen havainnoinnin ja dokumentoinnin avulla.