Työnantajamielikuvan kehittäminen
Tapanila, Jenni (2020)
Tapanila, Jenni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111522892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111522892
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, mitä tarkoitetaan työnantajamielikuvalla, miten työnantajamielikuva muodostuu sekä miten työnantajamielikuvaa voidaan kehittää ja mitata. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Yritys X, taloushallintoalan yritys Kanta-Hämeessä.
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu teoreettisesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoreettinen viitekehys koostuu työnantajamielikuvaan, sen muodostumiseen sekä työnantajamielikuvan kehittämiseen ja mittaamiseen liittyvästä teoriasta. Toiminnallisen osuuden tuotoksena syntyi työnantajamielikuvan kehittämisen ja mittaamisen prosessimalli.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä teemahaastattelun muodossa. Haastattelu tehtiin Yritys X:n toimitusjohtajalle. Osana opinnäytetyötä oli tarkoitus toteuttaa kyselytutkimus yrityksen henkilöstölle, mutta Yritys X:n liiketoiminta myytiin kesken opinnäytetyöprosessin, minkä vuoksi kyselytutkimusta ei tehty.
Haastattelun tulosten ja prosessimallin perusteella voidaan todeta, että työnantajamielikuvan parantamiseksi yleisesti yrityksissä kannattaa panostaa etenkin työntekijä- ja hakijakokemukseen sekä määritellä työnantajan arvolupaus ja tavoitellut kohderyhmät. Prosessimallin toimivuutta tarkasteltaessa otettiin huomioon sen selkeys, ymmärrettävyys ja sovellettavuus eri aloilla. Prosessimallin käyttöönotto vaatii erilaisia resursseja ja jatkuvaa kehittämistä sekä sen täytyy olla mukautuvainen työelämän muuttuviin tarpeisiin.
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu teoreettisesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoreettinen viitekehys koostuu työnantajamielikuvaan, sen muodostumiseen sekä työnantajamielikuvan kehittämiseen ja mittaamiseen liittyvästä teoriasta. Toiminnallisen osuuden tuotoksena syntyi työnantajamielikuvan kehittämisen ja mittaamisen prosessimalli.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä teemahaastattelun muodossa. Haastattelu tehtiin Yritys X:n toimitusjohtajalle. Osana opinnäytetyötä oli tarkoitus toteuttaa kyselytutkimus yrityksen henkilöstölle, mutta Yritys X:n liiketoiminta myytiin kesken opinnäytetyöprosessin, minkä vuoksi kyselytutkimusta ei tehty.
Haastattelun tulosten ja prosessimallin perusteella voidaan todeta, että työnantajamielikuvan parantamiseksi yleisesti yrityksissä kannattaa panostaa etenkin työntekijä- ja hakijakokemukseen sekä määritellä työnantajan arvolupaus ja tavoitellut kohderyhmät. Prosessimallin toimivuutta tarkasteltaessa otettiin huomioon sen selkeys, ymmärrettävyys ja sovellettavuus eri aloilla. Prosessimallin käyttöönotto vaatii erilaisia resursseja ja jatkuvaa kehittämistä sekä sen täytyy olla mukautuvainen työelämän muuttuviin tarpeisiin.