Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuluttajien ja yrittäjien kohtaaminen Seinäjoen keskustassa

Hautamäki, Julia; Arttu, Kuula (2020)

 
Avaa tiedosto
Hautamäki_Julia_ja_Kuula_Arttu.pdf (1.763Mt)
Lataukset: 


Hautamäki, Julia
Arttu, Kuula
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111622973
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuluttajien ja yrittäjien näkemys Seinäjoen keskustan nykytilasta ja tulevaisuuden kehittämiskohteista. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä kaupunkien keskustojen vetovoimatekijöihin. Toisena tavoitteena oli tarkastella kivijalkakauppaa, kauppakeskuksia ja verkkokauppoja sekä vertailla kivijalka- ja verkkokauppaa. Opinnäytetyön kolmantena tavoiteena oli toteuttaa tutkimukset sekä kuluttajille että yrittäjille liittyen Seinäjoen keskustan nykytilaan ja tulevaisuuteen.
Työn teoriaosuus koostuu kahdesta pääluvusta, joiden alla on useita alalukuja. Ensimmäinen pääluku käsittelee kaupungin vetovoimaan vaikuttavia tekijöitä ja Seinäjoen kaupungin vetovoimaa. Toinen pääluku käsittelee kaupungissa toimivia kauppoja ja verkkokauppaa ja vertailee näitä keskenään. Työn empiriaosuus kostuu kuluttajille toteutetusta kyselytutkimuksesta ja yrittäjille toteutetusta puolistrukturoidusta haastattelusta.
Kuluttajatutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, joka luotiin Webropolin avulla. Kysely jaettiin verkkolinkin avulla Facebookissa. Verkkolinkki jaettiin suljetussa Seinäjoen avoin puskaradio -ryhmässä sekä opinnäyteen tekijöiden henkilökohtaisilla tileillä. Vastauksia kertyi 659 kappaletta. Yhteensä kuudelle yrittäjälle tehtiin puolistrukturoitu haastattelu, joka toteuttiin sovittuna aikana yrityksen toimitiloissa kasvotusten, koska Covid-19-tilanne antoi siihen mahdollisuuden. Haastattelu sisälsi 9 kysymystä ja kesti noin 15–20 minuuttia.
Kuluttajatutkimuksen tulokset osoittivat, että puolet vastaajista asioi mielellään keskustassa ja 67 prosenttia koki Seinäjoen keskustan viihtyisäksi. Palveluista kuluttajia kiinnostavat eniten kahvilat ja ravintolat sekä kenkä- ja vaateliikkeet. Erilaiset tapahtumat, kuten musiikki- ja kulttuuritapahtumat sekä ruoka- ja ostostapahtumat, houkuttelevat kuluttajia. Haastattelututkimuksen tulokset toivat esille, että yrittäjillä on vakituinen asiakaskunta ja luottamus omaan tekemiseen. Yrittäjät eivät ole huomanneet merkittävää muutosta kuluttajien ostokäyttäytymisessä viimeisen vuoden aikana.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste