Verkko-oppimateriaalin tuottaminen ohjelmistorobotiikasta ja tekoälystä taloushallinnossa
Viinamäki, Maria (2020)
Viinamäki, Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723047
Tiivistelmä
Ohjelmistorobotiikan ja tekoälyn käytön yleistyessä työelämässä syntyy uusia osaamisvaatimuksia. On tärkeää ymmärtää teknologiaa, jonka rinnalla tulee työskentelemään. Työn tavoitteena oli kehittää Tampereen ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoiden opetusta näiden teknologioiden perusteiden ja niiden sovelluksien suhteen taloushallinnossa. Työn tarkoituksena oli tuottaa verkko-oppikirja sekä verkkotentti. Oppikirja laadittiin lähdekirjallisuuden perusteella, verkkotentti puolestaan perustuu laadittuun materiaaliin.
Työn tuotoksena laadittiin oppimisympäristö, jossa opiskelijaa ohjataan runsain kirjallisin ohjein. Ympäristöön liitettiin verkko-oppikirja, jossa perehdyttiin ohjelmistorobotiikan ja tekoälyn perusteisiin. Tekstipainotteisessa materiaalissa pyrittiin huomioimaan verkossa opiskeleva lukija lyhyillä kappaleilla sekä runsaalla otsikoinnilla. Lisäksi materiaaliin pyrittiin liittämään visuaalinen ulottuvuus tekstiä selventävien kaavioiden avulla. Materiaalin lisäksi valmisteltiin väittämistä ja monivalintakysymyksistä koostuva verkkotentti, joka keskittyy materiaalin keskeisimpään sisältöön. Verkkotentin kysymyksiä ei ole liitetty opinnäytetyöhön. Opiskelijoille avattiin myös mahdollisuus palautteen ja kehittämisehdotusten antamiseen.
Pyrkimyksenä oli, että tuotoksessa oppimistavoitteet, sisältö, opetusmenetelmät sekä arviointimenetelmät tukisivat toisiaan. Oppimateriaalin tarkoituksena oli perehdyttää opiskelijat ohjelmistorobotiikan ja tekoälyn perusteisiin. Siksi materiaalissa keskityttiinkin perustietoihin ja -käsitteisiin. Yksinkertainen tentti laadittiin mittaamaan sisältöjen omaksumista ja tukemaan oppimista.
Laaditun materiaalin sisältö painottui voimakkaasti teknologiaan. Jatkossa materiaalia voidaan kehittää huomioimaan taloushallinnon näkökulma laajemmin. Opiskelijalähtöisemmän kokemuksen tarjoamiseksi opiskelijoiden antamaa palautetta voidaan käyttää kehitystyössä. Tulevaisuudessa tekstipainotteista sisältöä voidaan laajentaa erilaisilla materiaaleilla, kuten videoilla. Oppimiskokemuksesta voidaan tehdä tulevaisuudessa myös vuorovaikutteisempi, esimerkiksi ryhmätöillä, joissa opiskelijat osallistuisivat aktiivisesti tiedon rakentamiseen, passiivisen vastaanottamisen sijasta.
Työn tuotoksena laadittiin oppimisympäristö, jossa opiskelijaa ohjataan runsain kirjallisin ohjein. Ympäristöön liitettiin verkko-oppikirja, jossa perehdyttiin ohjelmistorobotiikan ja tekoälyn perusteisiin. Tekstipainotteisessa materiaalissa pyrittiin huomioimaan verkossa opiskeleva lukija lyhyillä kappaleilla sekä runsaalla otsikoinnilla. Lisäksi materiaaliin pyrittiin liittämään visuaalinen ulottuvuus tekstiä selventävien kaavioiden avulla. Materiaalin lisäksi valmisteltiin väittämistä ja monivalintakysymyksistä koostuva verkkotentti, joka keskittyy materiaalin keskeisimpään sisältöön. Verkkotentin kysymyksiä ei ole liitetty opinnäytetyöhön. Opiskelijoille avattiin myös mahdollisuus palautteen ja kehittämisehdotusten antamiseen.
Pyrkimyksenä oli, että tuotoksessa oppimistavoitteet, sisältö, opetusmenetelmät sekä arviointimenetelmät tukisivat toisiaan. Oppimateriaalin tarkoituksena oli perehdyttää opiskelijat ohjelmistorobotiikan ja tekoälyn perusteisiin. Siksi materiaalissa keskityttiinkin perustietoihin ja -käsitteisiin. Yksinkertainen tentti laadittiin mittaamaan sisältöjen omaksumista ja tukemaan oppimista.
Laaditun materiaalin sisältö painottui voimakkaasti teknologiaan. Jatkossa materiaalia voidaan kehittää huomioimaan taloushallinnon näkökulma laajemmin. Opiskelijalähtöisemmän kokemuksen tarjoamiseksi opiskelijoiden antamaa palautetta voidaan käyttää kehitystyössä. Tulevaisuudessa tekstipainotteista sisältöä voidaan laajentaa erilaisilla materiaaleilla, kuten videoilla. Oppimiskokemuksesta voidaan tehdä tulevaisuudessa myös vuorovaikutteisempi, esimerkiksi ryhmätöillä, joissa opiskelijat osallistuisivat aktiivisesti tiedon rakentamiseen, passiivisen vastaanottamisen sijasta.