Att (be)möta utmanande beteende inom specialomsorgen: En kvalitativ intervjustudie med personal vid boendeverksamheter för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Norrteir, Mikaela (2020)
Norrteir, Mikaela
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723014
Tiivistelmä
Fokus för det här examensarbetet är hur personal inom specialomsorgen upplever, tänker kring och bemöter utmanande beteende hos personer med intellektuell funktionsnedsättning. De mer specifika frågeställningarna har utformats utgående från tidigare forskning och etablerad teori på området, och berör bland annat attitydfrågor, attribution, praktiskt bemötande och betydelsen av stöd från organisation, chefer och arbetskamrater.
Undersökningen har genomförts med hjälp av kvalitativa intervjuer med fyra respondenter. Respondenterna är alla anställda, eller har tidigare varit anställda, inom boendeverksamhet i Kårkulla samkommuns regi. Resultaten visar bland annat att maktlöshet var en av de dominerande känslorna hos respondenterna när de konfronterades med utmanande beteende, att relationen till brukaren och kännedom om hens beteende var ett viktigt verktyg för respondenterna i hanteringen av utmanande beteende, men också att det stöd man upplever sig ha från arbetskamrater och närmaste chef spelar en nyckelroll. This thesis focuses on special care staffs’ experiences, beliefs and responses to challenging behaviour among people with intellectual disability. Research questions have been formulated in accordance with earlier research and established theory within the field of intellectual disability and challenging behaviour. Questions of interest for this study are, among others, questions of attitude, attribution of causes, practical treatment and the importance of support from colleagues, foreman and organization.
This study was carried out through qualitative interviews with four respondents, all of them currently or formerly employed in residential care units belonging to Kårkulla samkommun. The results showed powerlessness as one of the dominating feelings respondents experience when confronted with challenging behaviour. The relationship to service users and knowledge about their behaviour was one of the most important tools in managing challenging behaviour, while support from colleagues and foreman is also found to be a significant factor in the overall coping with challenging behaviour.
Undersökningen har genomförts med hjälp av kvalitativa intervjuer med fyra respondenter. Respondenterna är alla anställda, eller har tidigare varit anställda, inom boendeverksamhet i Kårkulla samkommuns regi. Resultaten visar bland annat att maktlöshet var en av de dominerande känslorna hos respondenterna när de konfronterades med utmanande beteende, att relationen till brukaren och kännedom om hens beteende var ett viktigt verktyg för respondenterna i hanteringen av utmanande beteende, men också att det stöd man upplever sig ha från arbetskamrater och närmaste chef spelar en nyckelroll.
This study was carried out through qualitative interviews with four respondents, all of them currently or formerly employed in residential care units belonging to Kårkulla samkommun. The results showed powerlessness as one of the dominating feelings respondents experience when confronted with challenging behaviour. The relationship to service users and knowledge about their behaviour was one of the most important tools in managing challenging behaviour, while support from colleagues and foreman is also found to be a significant factor in the overall coping with challenging behaviour.