Tutkimus valmistuneiden opiskelijoiden kokemuksista Projektipaja-opintojaksosta
Niinivaara, Iina (2020)
Niinivaara, Iina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723063
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka valmistuneet opiskelijat ovat hyötyneet Turun ammattikorkeakoulussa suoritettavasta projektipaja-opintojaksosta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Turun ammattikorkeakoulu, ja työ tehtiin Turun ammattikorkeakoulun käyttöön, projektipajakonseptin kehittämiseen.
Teoriaosuus painottui Turun ammattikorkeakoulussa kehitettyyn innovaatiopedagogiikkaan ja projektipajakonseptiin. Teoriaosuuden tukena on käytetty kirjallisuutta yhteiskunnan ja työelämän tulevista muutoksista. Oppimiskäsitykset elävät myös muutoksen aikakautta, ja yhä enemmän painotetaan yhdessä oppimista ja innovatiivista ajattelua.
Tutkimus suoritettiin sähköpostikyselyllä, jonka tarkoituksena oli kartoittaa valmistuneiden kokemuksia kyseisestä opintojaksosta. Tutkimuksen tulosten avulla pystytään kehittämään projektipajakonseptia. Tutkimuksessa selvisi, että valmistuneet opiskelijat kokivat jokainen projektipaja-opintojakson oppimismenetelmän itselleen toimivaksi. Keskeisimpinä taitoina haastateltavat oppivat ja kehittivät esiintymis-, tiimityöskentely-, ja viestintätaitoja sekä organisointikykyä. Nämä taidot ovat olleet tarpeen myös työelämässä opiskeluiden päätyttyä. Survey was executed as an email questionnaire and its purpose was to map out graduate’s insights and experiences of the study module in question. Subjects were graduated students because the aim of the survey was to find out how had the Project Hatchery module teachings proven useful later. Survey findings will help develop the Project Hatchery study module.
It was found that all the graduates felt the Project Hatchery study module learning method was suitable to them. Subjects learned and developed their presentation teamwork and communication plus organizing skills. These skills have been needed in work life after finishing studies. The survey mapped out what would subjects want to develop about the Project Hatchery study module and found out that especially the quality of the assignments should be developed so that the assignments would be equal in how challenging they are how big the required work load is.
Teoriaosuus painottui Turun ammattikorkeakoulussa kehitettyyn innovaatiopedagogiikkaan ja projektipajakonseptiin. Teoriaosuuden tukena on käytetty kirjallisuutta yhteiskunnan ja työelämän tulevista muutoksista. Oppimiskäsitykset elävät myös muutoksen aikakautta, ja yhä enemmän painotetaan yhdessä oppimista ja innovatiivista ajattelua.
Tutkimus suoritettiin sähköpostikyselyllä, jonka tarkoituksena oli kartoittaa valmistuneiden kokemuksia kyseisestä opintojaksosta. Tutkimuksen tulosten avulla pystytään kehittämään projektipajakonseptia. Tutkimuksessa selvisi, että valmistuneet opiskelijat kokivat jokainen projektipaja-opintojakson oppimismenetelmän itselleen toimivaksi. Keskeisimpinä taitoina haastateltavat oppivat ja kehittivät esiintymis-, tiimityöskentely-, ja viestintätaitoja sekä organisointikykyä. Nämä taidot ovat olleet tarpeen myös työelämässä opiskeluiden päätyttyä.
It was found that all the graduates felt the Project Hatchery study module learning method was suitable to them. Subjects learned and developed their presentation teamwork and communication plus organizing skills. These skills have been needed in work life after finishing studies. The survey mapped out what would subjects want to develop about the Project Hatchery study module and found out that especially the quality of the assignments should be developed so that the assignments would be equal in how challenging they are how big the required work load is.