Kulttuurien kohtaaminen ohjauksessa : CASE: Opiskelijakunta SAMOn kansainvälinen tutorointiopas
Ojanotko, Henrik (2011)
Ojanotko, Henrik
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714754
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Seinäjoen ammattikorkeakoulussa opiskeleville opiskelijakunta SAMOn kansainvälisinä tutoreina toimiville heidän toimintaa tukeva kansainvälinen tutorointiopas yhteistyössä opiskelijakunta SAMOn ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun kansainvälisten asioiden toimiston kanssa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tarkastellaan kulttuurien kohtaamista ohjauksessa, ohjausta kansainvälisen opiskelijan tukena, kulttuurin monimuotoisuutta, kulttuurista oppimista ja kansainvälistä orientoitumista. Lisäksi tarkastelun kohteena on miten suomalainen toimii kansainvälisessä viestintätilanteessa. Empiirisessä osiossa kuvataan oppaan laatimisprojekti ja reflektoidaan onnistumista tutkitun teorian ja valmiista oppaasta tehdyn arvioinnin avulla.
Kansainvälisen tutorointioppaan suunnittelun tukena käytettiin muiden Suomessa toimivien ammattikorkeakoulujen opiskelijakuntien olemassa olevia kansainvälisen tutoroinnin oppaita, opiskelijakunta SAMOn kansainväliseen tutorointiin sekä Seinäjoen ammattikorkeakoulun kansainvälisyyteen liittyvää aineistoa. Tehdyn suunnitelman pohjalta toteutettiin oppaan asiasisältö sekä visuaalinen ilme. Tämän jälkeen asiasisällön ja visuaalisen ilmeen pohjalta luotiin ensimmäinen varsinainen vedos oppaasta. Vedoksesta tehdyn eri osapuolia koskevan arvioinnin perusteella tehtiin oppaan lopullinen versio.
Tulosten eli valmiin oppaan perusteella voitiin todeta, että opiskelijakunta SAMOn ensimmäinen kansainvälinen tutorointiopas tarjoaa monipuolisen ja tasokkaan alustan kansainvälisen tutoroinnin kehittämiselle Seinäjoen ammattikorkeakoulussa. Jatkotoimenpiteitä pohtiessa opiskelijakunta SAMO ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun kansainvälisten asioiden toimisto päättivät jatkaa kansainvälisen tutorointioppaan kehitystyötä tarkoituksena tukea ja kehittää kansainvälisten tutoreiden toimintaa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tarkastellaan kulttuurien kohtaamista ohjauksessa, ohjausta kansainvälisen opiskelijan tukena, kulttuurin monimuotoisuutta, kulttuurista oppimista ja kansainvälistä orientoitumista. Lisäksi tarkastelun kohteena on miten suomalainen toimii kansainvälisessä viestintätilanteessa. Empiirisessä osiossa kuvataan oppaan laatimisprojekti ja reflektoidaan onnistumista tutkitun teorian ja valmiista oppaasta tehdyn arvioinnin avulla.
Kansainvälisen tutorointioppaan suunnittelun tukena käytettiin muiden Suomessa toimivien ammattikorkeakoulujen opiskelijakuntien olemassa olevia kansainvälisen tutoroinnin oppaita, opiskelijakunta SAMOn kansainväliseen tutorointiin sekä Seinäjoen ammattikorkeakoulun kansainvälisyyteen liittyvää aineistoa. Tehdyn suunnitelman pohjalta toteutettiin oppaan asiasisältö sekä visuaalinen ilme. Tämän jälkeen asiasisällön ja visuaalisen ilmeen pohjalta luotiin ensimmäinen varsinainen vedos oppaasta. Vedoksesta tehdyn eri osapuolia koskevan arvioinnin perusteella tehtiin oppaan lopullinen versio.
Tulosten eli valmiin oppaan perusteella voitiin todeta, että opiskelijakunta SAMOn ensimmäinen kansainvälinen tutorointiopas tarjoaa monipuolisen ja tasokkaan alustan kansainvälisen tutoroinnin kehittämiselle Seinäjoen ammattikorkeakoulussa. Jatkotoimenpiteitä pohtiessa opiskelijakunta SAMO ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun kansainvälisten asioiden toimisto päättivät jatkaa kansainvälisen tutorointioppaan kehitystyötä tarkoituksena tukea ja kehittää kansainvälisten tutoreiden toimintaa.