Kasvatusvuorovaikutus vuorohoidossa: Vuorohoidon tuomat mahdollisuudet ja haasteet varhaiskasvattajien näkökulmasta
Kelzenberg, Erika (2020)
Kelzenberg, Erika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823186
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää erään eteläsuomalaisen kaupungin vuorohoitoa tarjoavan varhaiskasvatusyksikön varhaiskasvattajien kokemuksia ja näkemyksiä kasvattajan ja lapsen välisestä vuorovaikutuksesta. Tarkemmin keskityttiin vuorohoidon kasvatusvuorovaikutukselle luomiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Vuorovaikutus on varhaiskasvatuksen ydin, joten oli tärkeää selvittää, miten vuorohoito siihen vaikuttaa.
Keskeiset käsitteet olivat varhaiskasvatus, vuorohoito sekä kasvatusvuorovaikutus. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä, johon vastasi kuusi varhaiskasvattajaa. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Teemat olivat vaihtuvuus, kasvattajan läsnäolo, turvallisuus ja vuorovaikutustaitojen tukeminen.
Tutkimustulosten perusteella vaihtuvuuden tuomat haasteet korostuvat vuorohoidossa. Kasvattajien ja lasten tavatessa harvoin luottamussuhteen muodostuminen vie aikaa. Pedagogisen toiminnan jatkuvuus on vaikeaa, kun seuraavasta tapaamiskerrasta ei välttämättä ole tietoa. Yhteiset toimintatavat ovat tärkeitä, jotta lapset eivät hämmenny ja turvallisuuden tunne säilyy. Kasvattajan läsnäolo korostuu lapsen tullessa hoitoon kesken päivän. Äärivuoroissa on usein mahdollisuus yksilöllisemmälle hoivalle, jolloin kasvattajan ja lapsen välinen vuorovaikutus korostuu. Vuorovaikutustaitoja tuetaan keskustelun ja leikin kautta sekä esimerkiksi kuvakortein. Jatkotutkimusta tarvitaan lasten näkökulmasta.
Keskeiset käsitteet olivat varhaiskasvatus, vuorohoito sekä kasvatusvuorovaikutus. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä, johon vastasi kuusi varhaiskasvattajaa. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Teemat olivat vaihtuvuus, kasvattajan läsnäolo, turvallisuus ja vuorovaikutustaitojen tukeminen.
Tutkimustulosten perusteella vaihtuvuuden tuomat haasteet korostuvat vuorohoidossa. Kasvattajien ja lasten tavatessa harvoin luottamussuhteen muodostuminen vie aikaa. Pedagogisen toiminnan jatkuvuus on vaikeaa, kun seuraavasta tapaamiskerrasta ei välttämättä ole tietoa. Yhteiset toimintatavat ovat tärkeitä, jotta lapset eivät hämmenny ja turvallisuuden tunne säilyy. Kasvattajan läsnäolo korostuu lapsen tullessa hoitoon kesken päivän. Äärivuoroissa on usein mahdollisuus yksilöllisemmälle hoivalle, jolloin kasvattajan ja lapsen välinen vuorovaikutus korostuu. Vuorovaikutustaitoja tuetaan keskustelun ja leikin kautta sekä esimerkiksi kuvakortein. Jatkotutkimusta tarvitaan lasten näkökulmasta.