Muutoksessa johtaminen hoitohenkilökunnan kokemana yhden keskussairaalan toimintayksikössä
Sissala, Heidi; Voltti, Marita (2020)
Sissala, Heidi
Voltti, Marita
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823258
Tiivistelmä
Opinnäytetyön idea sai alkunsa yhden keskussairaalan toimintayksikön muutosprosesseista. Kyseisessä yksikössä on tapahtunut isoja muutoksia viime vuosina. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää hoitohenkilökunnan kokemuksia muutoksessa johtamisessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen strukturoitua haastattelulomaketta, joka sisälsi avoimet kysymykset. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2020 yhden keskussairaalan toimintayksikön seitsemältä hoitohenkilökunnan jäseneltä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda tutkittua tietoa hoitohenkilökunnan kokemuksista muutoksessa johtamisesta.
Tutkimustulosten mukaan hoitohenkilökunta toivoi selkeää ja avointa viestintää muutoksen strategiasta ja käytännön ohjeistuksista. Hoitohenkilökunnan mukaan esimiesten on tiedotettava avoimesti muutoksen kaikissa eri vaiheissa sekä ottaa hoitohenkilökunta mukaan suunnitteluun ja toteutukseen. Hoitohenkilökunta toivoi riittäviä resursseja muutoksen läpiviemiseksi sekä johtajilta kykyä ennakoida muutoksen vaikutuksia. Hoitohenkilökunnan mukaan esimiesten on mahdollista omalla esimerkillään ja asenteellaan vaikuttaa muutosasenteisiin. Hoitohenkilökunta koki tärkeäksi, että heillä olisi mahdollisuus osallistua muutoksen aikaiseen päätöksen tekoon. Tutkimustulosten mukaan hoitohenkilökunta toivoi suoraa palautetta, palkitsemista ja arvostusta työstään. Hoitohenkilökunta toivoi muutoksen aikana kaikille selkeää roolia ja vastuunjakoa. Tutkimuksen mukaan hoitohenkilökunta korosti läsnä olevan ja näkyvän johtajan merkitystä muutoksen aikana.
Johtopäätöksenä muutoksessa johtaminen on haastava ja todellista osaamista vaativa johtamisen osa-alue. Muutos koettelee koko organisaation henkilökuntaa. Koko hoitohenkilöstön panosta tarvitaan muutosprosessissa. Yhtä ainoaa oikeaa johtamisen näkökulmaa ei ole muutoksen johtamisessa, mutta muutoksen eri vaiheissa tarvitaan erilaisia ominaisuuksia. Hoitohenkilökunta on tärkeää ottaa mukaan muutosprosessiin. Viestinnän tulee olla avointa ja kulkea molempiin suuntiin.
Tutkimustulosten mukaan hoitohenkilökunta toivoi selkeää ja avointa viestintää muutoksen strategiasta ja käytännön ohjeistuksista. Hoitohenkilökunnan mukaan esimiesten on tiedotettava avoimesti muutoksen kaikissa eri vaiheissa sekä ottaa hoitohenkilökunta mukaan suunnitteluun ja toteutukseen. Hoitohenkilökunta toivoi riittäviä resursseja muutoksen läpiviemiseksi sekä johtajilta kykyä ennakoida muutoksen vaikutuksia. Hoitohenkilökunnan mukaan esimiesten on mahdollista omalla esimerkillään ja asenteellaan vaikuttaa muutosasenteisiin. Hoitohenkilökunta koki tärkeäksi, että heillä olisi mahdollisuus osallistua muutoksen aikaiseen päätöksen tekoon. Tutkimustulosten mukaan hoitohenkilökunta toivoi suoraa palautetta, palkitsemista ja arvostusta työstään. Hoitohenkilökunta toivoi muutoksen aikana kaikille selkeää roolia ja vastuunjakoa. Tutkimuksen mukaan hoitohenkilökunta korosti läsnä olevan ja näkyvän johtajan merkitystä muutoksen aikana.
Johtopäätöksenä muutoksessa johtaminen on haastava ja todellista osaamista vaativa johtamisen osa-alue. Muutos koettelee koko organisaation henkilökuntaa. Koko hoitohenkilöstön panosta tarvitaan muutosprosessissa. Yhtä ainoaa oikeaa johtamisen näkökulmaa ei ole muutoksen johtamisessa, mutta muutoksen eri vaiheissa tarvitaan erilaisia ominaisuuksia. Hoitohenkilökunta on tärkeää ottaa mukaan muutosprosessiin. Viestinnän tulee olla avointa ja kulkea molempiin suuntiin.