Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Opiskelija-aktiivitoiminnan opinnollistaminen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa
Pilli-Sihvola, Iida (2020)
Pilli-Sihvola, Iida
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923348
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää opiskelija-aktiivitoiminnan tuottaman osaamisen tunnustamista ja tunnistamista Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa. Tuloksena syntyi neljästä viiden opintopisteen laajuisesta opintojaksosta koostuva moduuli, jonka opiskelija voi suorittaa osallistumalla opiskelijatoimintaan Kaakkois-Suomen ammattikor-keakoulussa.
Opiskelijatoiminta Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa on monipuolista ja siihen osallistuu vuosittain useita kymmeniä opiskelijoita. Opiskelijayhdistysten ja opiskelijakun-nan toimijat, eli opiskelija-aktiivit, tuottavat yhteisölle vapaa-ajan tapahtumia sekä huoleh-tivat oman yhteisönsä edunvalvonnasta. Opiskelija-aktiivit ovat pääasiassa luottamusteh-täviin valittuja ja toimivat vapaaehtoisesti tehtävissään. Toiminnassa on mahdollista oppia monia erilaisia taitoja sekä luoda laaja monialainen verkosto, joista on hyötyä työelämään siirryttäessä.
Tarve yhtenäistää opintopisteiden myöntämistä opiskelija-aktiiveille oli tunnistettu laajasti Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa. Lähtötilanteen kartoituksessa selvisi, että joi-denkin alojen opiskelijoilla ei ole mahdollisuutta saada toiminnasta lainkaan opintopistei-tä. Joillain aloilla oli kehitetty koulutuksen sisäiset toimintatavat opintopisteiden myöntä-miseen, mutta toimintatavat saattoivat vaihdella koulutusalojen sisällä paljonkin.
Kehittämismenetelmänä käytettiin benchmarkingia, jonka avulla tutustuttiin jo olemassa oleviin suomalaisten ammattikorkeakoulujen opiskelija-aktiiveille tarkoitettuihin opintojak-soihin. Opintojaksoja ja opinnollistamisen menetelmiä on olemassa erilaisia ja niitä kehite-tään jatkuvasti vastaamaan tulevaisuuden tarpeisiin. Benchmarkingin ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun opiskelijavastaaville teetetyn kyselyn tuloksena syntyi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun tarpeisiin sopiva malli, jonka perusteella opiskeli-jatoimintaan osallistumisesta jatkossa myönnettäisiin opintopisteet kaikille opiskelijoille yhdenvertaisesti.
Tulosten saavuttamisen kannalta on merkittävää, että luotu malli otetaan käyttöön Kaak-kois-Suomen ammattikorkeakoulussa ja sitä markkinoidaan riittävästi. Mallin avulla opis-kelijan on jatkossa helpompaa osoittaa opiskelijatoiminnasta saatu osaaminen ja opiskeli-ja-vastaavilla on käytössään yhteinen toimintatapa opintopisteiden myöntämiselle.
Opiskelijatoiminta Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa on monipuolista ja siihen osallistuu vuosittain useita kymmeniä opiskelijoita. Opiskelijayhdistysten ja opiskelijakun-nan toimijat, eli opiskelija-aktiivit, tuottavat yhteisölle vapaa-ajan tapahtumia sekä huoleh-tivat oman yhteisönsä edunvalvonnasta. Opiskelija-aktiivit ovat pääasiassa luottamusteh-täviin valittuja ja toimivat vapaaehtoisesti tehtävissään. Toiminnassa on mahdollista oppia monia erilaisia taitoja sekä luoda laaja monialainen verkosto, joista on hyötyä työelämään siirryttäessä.
Tarve yhtenäistää opintopisteiden myöntämistä opiskelija-aktiiveille oli tunnistettu laajasti Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa. Lähtötilanteen kartoituksessa selvisi, että joi-denkin alojen opiskelijoilla ei ole mahdollisuutta saada toiminnasta lainkaan opintopistei-tä. Joillain aloilla oli kehitetty koulutuksen sisäiset toimintatavat opintopisteiden myöntä-miseen, mutta toimintatavat saattoivat vaihdella koulutusalojen sisällä paljonkin.
Kehittämismenetelmänä käytettiin benchmarkingia, jonka avulla tutustuttiin jo olemassa oleviin suomalaisten ammattikorkeakoulujen opiskelija-aktiiveille tarkoitettuihin opintojak-soihin. Opintojaksoja ja opinnollistamisen menetelmiä on olemassa erilaisia ja niitä kehite-tään jatkuvasti vastaamaan tulevaisuuden tarpeisiin. Benchmarkingin ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun opiskelijavastaaville teetetyn kyselyn tuloksena syntyi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun tarpeisiin sopiva malli, jonka perusteella opiskeli-jatoimintaan osallistumisesta jatkossa myönnettäisiin opintopisteet kaikille opiskelijoille yhdenvertaisesti.
Tulosten saavuttamisen kannalta on merkittävää, että luotu malli otetaan käyttöön Kaak-kois-Suomen ammattikorkeakoulussa ja sitä markkinoidaan riittävästi. Mallin avulla opis-kelijan on jatkossa helpompaa osoittaa opiskelijatoiminnasta saatu osaaminen ja opiskeli-ja-vastaavilla on käytössään yhteinen toimintatapa opintopisteiden myöntämiselle.