Säteilyturvallinen C-kaarityöskentely : luento Tampereen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille
Helislahti, Riikka; Räisänen, Pinja (2020)
Helislahti, Riikka
Räisänen, Pinja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923356
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia sairaanhoitajien osaamistarpeita vastaava säteilyturvallisuusluento Tampereen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä valmistuvien sairaanhoitajien säteilysuojeluosaamista C-kaaren käyttöympäristöissä. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa ja luento toteutettiin keväällä 2020.
Läpivalaisussa tehtävien toimenpiteiden lukumäärä on moninkertaistunut 20 vuoden aikana ja toimenpidemäärä kasvaa edelleen vuosittain. Lisääntyneet toimenpidemäärät lisäävät myös henkilökunnan säteilyaltistusta ja siten tarve säteilysuojelukoulutukselle korostuu. Perioperatiiviseen hoitotyöhön perehtyneet sairaanhoitajat ovat yhä enemmän mukana ionisoivalle säteilylle altistavissa tutkimuksissa ja toimenpiteissä. Tutkimusten mukaan sairaanhoitajat kokevat käytännön säteilysuojelukoulutuksen lisäämisen tarpeelliseksi. Säteilylaissa määrätään, että säteilytyötä tekevällä henkilökunnalla on oltava tehtävänsä mukainen koulutus ja käytännön perehdytys säteilysuojelusta.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu säteilyfysiikasta, säteilybiologiasta, C-kaari laitteeseen liittyvästä teoriasta sekä säteilysuojelusta. Tuote, eli luento, perustuu opinnäytetyön teoriaan ja luennon pääpainotus on säteilysuojelun näkökulmassa. Luento järjestettiin etänä maailmanlaajuisesti vallinneen koronaviruspandemian vuoksi. Luento jaettiin neljään osioon ja jokainen osio tallennettiin videomuotoiseksi luentonauhoitteeksi. Lisäksi opinnäytetyö sisältää opiskelijoilta saadusta palautteesta koottua tietoa ja pohdintaa.
Osallistujapalautteen perusteella ryhmän opiskelijat kokivat aiheen tärkeäksi ja hyödylliseksi. Tampereen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden opintoihin kuuluu säteilysuojeluopetusta, mutta perioperatiiviseen hoitotyöhön suuntautuneet opiskelijat kokivat aiheen kertaamisen positiivisena lisänä. Opinnäytetyön tuote eli luentomateriaali jää Tampereen ammattikorkeakoulun käyttöön, ja sen osia voi käyttää sairaanhoitajien opintojen tueksi.
Läpivalaisussa tehtävien toimenpiteiden lukumäärä on moninkertaistunut 20 vuoden aikana ja toimenpidemäärä kasvaa edelleen vuosittain. Lisääntyneet toimenpidemäärät lisäävät myös henkilökunnan säteilyaltistusta ja siten tarve säteilysuojelukoulutukselle korostuu. Perioperatiiviseen hoitotyöhön perehtyneet sairaanhoitajat ovat yhä enemmän mukana ionisoivalle säteilylle altistavissa tutkimuksissa ja toimenpiteissä. Tutkimusten mukaan sairaanhoitajat kokevat käytännön säteilysuojelukoulutuksen lisäämisen tarpeelliseksi. Säteilylaissa määrätään, että säteilytyötä tekevällä henkilökunnalla on oltava tehtävänsä mukainen koulutus ja käytännön perehdytys säteilysuojelusta.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu säteilyfysiikasta, säteilybiologiasta, C-kaari laitteeseen liittyvästä teoriasta sekä säteilysuojelusta. Tuote, eli luento, perustuu opinnäytetyön teoriaan ja luennon pääpainotus on säteilysuojelun näkökulmassa. Luento järjestettiin etänä maailmanlaajuisesti vallinneen koronaviruspandemian vuoksi. Luento jaettiin neljään osioon ja jokainen osio tallennettiin videomuotoiseksi luentonauhoitteeksi. Lisäksi opinnäytetyö sisältää opiskelijoilta saadusta palautteesta koottua tietoa ja pohdintaa.
Osallistujapalautteen perusteella ryhmän opiskelijat kokivat aiheen tärkeäksi ja hyödylliseksi. Tampereen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden opintoihin kuuluu säteilysuojeluopetusta, mutta perioperatiiviseen hoitotyöhön suuntautuneet opiskelijat kokivat aiheen kertaamisen positiivisena lisänä. Opinnäytetyön tuote eli luentomateriaali jää Tampereen ammattikorkeakoulun käyttöön, ja sen osia voi käyttää sairaanhoitajien opintojen tueksi.