Kouvolan liikuntapaikkojen ja -tilojen vakiovuorojaon kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Sutela, Jussi (2020)
Sutela, Jussi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923363
Tiivistelmä
Kuntatalouden heikkeneminen aiheuttaa nyt ja tulevaisuudessa tarvetta tarkastella julkisen sektorin palveluja ja prosesseja entistä tarkemmin. Takana ovat myös ajat, jolloin julkinen organisaatio teki asioita ilman asiakkaiden osallistamista kehittämistyöhön. Suomen liikuntapaikat ja –tilat ovat pääosin kuntien hallinnoimia. Tämän kehittämistyön kohteena oleva Kouvolan kaupungin liikuntapaikkaverkosto kattaa noin 300 liikuntapaikkaa, joiden käyttövuoroja hallinnoidaan vuosittain toistuvan vakiovuorojakoprosessin kautta. Jaettavat käyttövuorot ovat merkittävässä roolissa puhuttaessa kuntalaisten ja paikallisten liikuntaseurojen liikuntamahdollisuuksista. Työn tavoitteena oli kehittää Kouvolan kaupungin liikuntapalveluiden hallinnoimaa liikuntapaikkojen ja –tilojen vakiovuorojakoprosessia siten, että se vastaisi paremmin nykypäivän supistuneita resursseja ja toisaalta asiakkaiden tarpeita.
Aihetta lähestyttiin palvelumuotoilun keinoin. Palvelumuotoiluprosessin mukaisesti esitutkimusvaiheessa syvennettiin ymmärrystä tutkimuksen kohteesta, sen toimintaympäristöstä, liikuntapalveluiden asiakkaista ja mahdollisesta muutosvoimista. Prosessin toisessa vaiheessa, ideoinnissa, osallistettiin mukaan myös asiakkaat tehtyjen teemahaastattelujen avulla. Haastateltaviksi valikoitiin sellaisia asiakkaita, jotka edustivat sekä harrastajamäärän että lajikirjon osalta mahdollisimman monipuolisesti kouvolalaista liikunta- ja urheiluseurasektoria.
Kehittämistyön tuloksena syntyi konkreettinen toimintamalli. Tämä malli esitetään erillisinä dokumentteina eli vuosikellona ja prosessikuvauksena. Vuosikello kattaa koko kalenterivuoden ja siihen on koottu kaikki olennaiset asiat, jotka tulisi ottaa huomioon suunniteltaessa liikuntapaikkojen ja –tilojen vakiovuorojakoa. Prosessikuvaus taas pureutuu vuosikelloa tarkemmin yksittäisten tehtävien suorittamiseen ja on ensisijaisesti tarkoitettu vakiovuorojakoa tekevän organisaation käyttöön. Palvelumuotoiluprosessin toteutusvaihe rajattiin kehittämistyön ulkopuolelle ja prosessin tulosten toteutus on tulevaisuudessa kohdeorganisaation jatkotoimenpiteiden varassa.
Tämän kehittämistyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että tarve asiakaslähtöiselle liikuntatilojen vakiovuorojakoprosessin kehittämiselle oli ilmeinen. Saavutetut tulokset tarjoavat selkeät ja helposti noudatettavat ohjeet ja toimintatavat rohkeille virkamiehille ja toimihenkilöille. Onkin toivottavaa, että työn lopputulokset otettaisiin tulevaisuudessa ainakin osittain käyttöön.
Aihetta lähestyttiin palvelumuotoilun keinoin. Palvelumuotoiluprosessin mukaisesti esitutkimusvaiheessa syvennettiin ymmärrystä tutkimuksen kohteesta, sen toimintaympäristöstä, liikuntapalveluiden asiakkaista ja mahdollisesta muutosvoimista. Prosessin toisessa vaiheessa, ideoinnissa, osallistettiin mukaan myös asiakkaat tehtyjen teemahaastattelujen avulla. Haastateltaviksi valikoitiin sellaisia asiakkaita, jotka edustivat sekä harrastajamäärän että lajikirjon osalta mahdollisimman monipuolisesti kouvolalaista liikunta- ja urheiluseurasektoria.
Kehittämistyön tuloksena syntyi konkreettinen toimintamalli. Tämä malli esitetään erillisinä dokumentteina eli vuosikellona ja prosessikuvauksena. Vuosikello kattaa koko kalenterivuoden ja siihen on koottu kaikki olennaiset asiat, jotka tulisi ottaa huomioon suunniteltaessa liikuntapaikkojen ja –tilojen vakiovuorojakoa. Prosessikuvaus taas pureutuu vuosikelloa tarkemmin yksittäisten tehtävien suorittamiseen ja on ensisijaisesti tarkoitettu vakiovuorojakoa tekevän organisaation käyttöön. Palvelumuotoiluprosessin toteutusvaihe rajattiin kehittämistyön ulkopuolelle ja prosessin tulosten toteutus on tulevaisuudessa kohdeorganisaation jatkotoimenpiteiden varassa.
Tämän kehittämistyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että tarve asiakaslähtöiselle liikuntatilojen vakiovuorojakoprosessin kehittämiselle oli ilmeinen. Saavutetut tulokset tarjoavat selkeät ja helposti noudatettavat ohjeet ja toimintatavat rohkeille virkamiehille ja toimihenkilöille. Onkin toivottavaa, että työn lopputulokset otettaisiin tulevaisuudessa ainakin osittain käyttöön.