Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Taiteillen Tarinasi, innostavaa taidepajatoimintaa nuorille Ohjaamo Lappeenrannassa

Kerminen, Maarit (2020)

 
Avaa tiedosto
Taiteillen Tarinasi-opinnäytetyö Maarit Kerminen.pdf (1.652Mt)
Lataukset: 


Kerminen, Maarit
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923399
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli luoda sosiokulttuuriseen innostamiseen pohjautuva taidetyöpajamalli, jonka tavoitteena oli innostaa nuoria ekspressiivisin taidetyöskentelymenetelmin. Taidepaja toteutettiin yhteistyössä Ohjaamo Lappeenrannan kanssa, joten hankkeella kerättiin tietoa myös siitä, sopisiko innostava taidetyöskentely osaksi Ohjaamon toimintaa. Kehittämismenetelminä käytettiin osallistujien alkukartoituslomaketta, ryhmänhavainnointia sekä teemahaastattelua.
Syksyn 2020 aikana Lappeenrannan Ohjaamolla toteutettiin viisi taidetyöpajaa. Kohderyhmänä oli 16–25-vuotiaat nuoret, jotka kokivat hyötyvänsä taidepajatoiminnasta. Taidepajaa esiteltiin mm. LAB-ammattikorkeakouluissa, Me-talolla, Lappeenrannan seurakunnissa sekä Ohjaamon sosiaalisessa mediassa ja ilmoitustaululla. Itseni lisäksi Ohjaamon nuorisotyöntekijät Ella Koivuranta sekä Anni Tahvanainen innostivat nuoria osallistumaan taidepajatoimintaan. Kävijämäärä vaihteli eri kerroilla yhdestä neljään, jonka lisäksi myös Tahvanainen oli osana ryhmää. Pajojen jälkeisellä viikolla pidin kolmelle nuorelle sekä Tahvanaiselle teemahaastattelun, jolla kartoitettiin osallistujien kokemuksia taidepajasta sekä Ohjaamon näkemyksiä taidepajan sopivuudesta Ohjaamon toimintaan. Kaiken kaikkiaan taidepajatoiminta oli prosessinomainen. Jokaiseen kertaan vaikuttivat osallistujien omat toiveet, edelliskerralla tehdyt havainnot sekä osallistujien määrä. Tästä taidepajatoiminnasta on luotu myös ohjausmalliopas, josta löytyy ideoita innostavan taidepajatoiminnan toteuttamiseen.Taidetyöpajan aikana sekä teemahaastattelun pohjalta esille nousivat osallistujien myönteiset kokemukset taiteen tekemisestä sekä omien vahvuuksien löytämisestä. Ryhmään muodostui rento ja positiivinen ilmapiiri, joskin vuorovaikutus jäi vähäiseksi pajan lyhyyden tähden. Osallistujat myös kokivat, että rima tehdä taidetta oli madaltunut ja itsekritiikki tekemisen suhteen oli vähentynyt. Positiivisen palautteen saaminen oli myös kannustanut luottamaan omaan tekemiseen. Ohjaamon näkökulmasta paja oli onnistunut hyvin ja taidepajatoiminnan toivottiin myös jatkuvan. Paja myös innosti ohjaamonuorisotyöntekijää käyttämään taidetta omassa työssään nuorten kanssa.
 
The objective of the thesis was to create a guidance model which is based on social cultural animation. The purpose was to inspire young people by using expressive artwork and test how this kind of artwork could be used at Ohjaamo Lappeenranta.
During autumn 2020, five art workshops were carried out at Ohjaamo, Lappeenranta. The
target group was young people aged 16 to 25 who felt that they would benefit from art
workshop activities. The number of visitors varied from one to four on different times, in addition to which youth worker Anni Tahvanainen was also a part of the group. In the week after the workshops, a theme interview was conducted with three young people and Tahvanainen to map the participants' experiences of the art workshop and Ohjaamo's views on the suitability of the workshop for Ohjaamo´s activities. All in all, the art workshop activities were process-like. A guidance model guide has also been created for these art workshops and it offers ideas for implementing inspiring art workshop activities.
During the art workshop and based on the thematic interview, the participants' positive experiences of making art and finding their own strengths were highlighted. A relaxed and positive atmosphere was formed in the group, although the interaction was limited due to the shortness of the workshop. The participants also felt that the threshold for making art had been lowered and self-criticism in terms of creating was reduced. Getting positive feedback had also encouraged young people to trust in their own work. From Ohjaamo’s point of view, the workshop had been successful, and people hoped that the art workshop would continue. The workshop also inspired the youth worker to use art in her own work with young people.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste