Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Toimintaprosessien kehittäminen : case Hoivasairaala Elina Oy

Tuomi, Tapio (2009)

 
Avaa tiedosto
Tuomi_Tapio.pdf (266.8Kt)
Lataukset: 


Tuomi, Tapio
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923402
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää hoiva-alan yrityksen toimintaprosesseja. Ensimmäisenä tavoitteena oli kehittää työn rakenteita niin, että toiminta ja tieto ovat paremmin hallittavissa. Toisena tavoitteena oli löytää sopiva tekninen ratkaisu prosessin ohjaukseen. Tutkimukseen liittyvää prosessien kuvaamis- ja kehittämistyötä tehtiin huhtikuun 2008 ja helmikuun 2009 välisenä aikana.

Teoriaosuudessa käsiteltiin prosessien määrittelyä, niiden kuvaamista, arviointia ja kehittämistä. Samalla tarkasteltiin syitä prosessiajattelun soveltamiseen. Kehittämiseen liittyen teoriaosuudessa käsiteltiin myös toiminnan mittaamista ja palkitsemista.

Teorian perusteella tehtiin toimenpiteet, joiden etenemistä ja tuloksia arvioitiin. Prosessien kuvaamisen tuloksena ovat yrityksen uusi prosessikartta ja prosessikuvaus. Prosessikartan ja prosessikuvauksen onnistumista arvioitiin työntekijöille tehdyllä kyselyllä. Prosessin menestystekijät määriteltiin.

Palvelujen kehittämisen haastavuus liittyy muun muassa siihen, että palveluita ei voida tuottaa varastoon asiakasta varten. Lisäksi palveluprosessien kehittämishaasteena on asiakkaiden toiminnan vaikea ennustettavuus. Ensimmäisessä tavoitteessa päädyttiin kehittämään prosesseja kuvaamalla ensin yrityksen tärkeimmät prosessit prosessikarttaan. Tämän jälkeen tarkempaan käsittelyyn otettiin hoitotyön toimintaprosessi, joka kuvattiin paperille yhteistyönä prosessissa toimivien työntekijöiden kanssa. Toisessa tavoitteessa päädyttiin erilaisiin teknisiin kehittämisehdotuksiin, joiden käyttöönottomahdollisuuksia on tutkittava lisää. Prosessien kehittämisestä työntekijöille tehdyn kyselyn tulokset osoittivat muun muassa työssä onnistumisen ja esimieheltä saadun palautteen olevan merkitseviä tekijöitä työskentelymotivaation syntymiselle.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste