Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Toritutkimus : Laukontori 2011

Nieminen, Minna; Nevala, Mira (2011)

 
Avaa tiedosto
Nevala_Mira_Nieminen_Minna.pdf (436.3Kt)
Lataukset: 


Nieminen, Minna
Nevala, Mira
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111814807
Tiivistelmä
Opinnäytetyön idea syntyi halusta tutkia asiakaskäyttäytymistä Tampereen Laukontorilla. Alkuperäisenä ajatuksena oli selvittää, millaisin perustein asiakkaat valitsevat tietyn palvelun tarjoajan. Opinnäytetyölle ei ollut varsinaista toimeksiantoa. Työn aikana otettiin yhteyttä torilla toimiviin tai sen toiminnasta vastaaviin tahoihin, jotka olivat kiinnostuneista tutkimuksen tuloksista. Tutkimus päätettiin tehdä teemahaastattelulla, jonka toteuttamisen onnistumiseen tarvittiin kaksi haastattelijaa.

Tutkimus toteutettiin Laukontorilla touko- elokuussa 2011. Haastatteluja tehtiin kyllääntymiseen perustuvalla menetelmällä, yhteensä lähes sata. Toinen tutkijoista toimi haastattelijana ja toinen kirjasi vastauksien asiasisällön. Lopuksi aineistosta kerättiin tutkijoiden mielestä olennaisimmat asiat teemoiksi. Teemoja käsitellään tutkimus-tulosten analyysissä.

Työn teoriapohjassa on perehdytty tori- ja markkinakaupan säädöksiin, sekä aiempaan tutkimukseen Suomalaisista kauppatoreista. Opinnäytetyön pääpaino on tutkimuksen tuloksissa sekä Laukontorin toiminnan kehittämisessä tutkimustulosten avulla. Opinnäytetyö on kartoitus asioista joita tulisi huomioida, mikäli Laukontorin toimintaa halutaan kehittää tulevaisuudessa. Työn viitekehyksenä toimivat asiasanat tori- ja markkinakauppa, kehittäminen, teemahaastattelu.

Tutkimuksessa ilmenee, ettei palvelun tarjoajaa valita yksiselitteisesti. Haastateltavat kertoivat torilla käymiseen liittyvän useita erilaisia syitä. Motiivit lähteä torille osoittautuivat tärkeämmiksi kuin asiointipaikan valinta. Tutkimuksesta selviää minkälaisista asioista ihmiset torilla nauttivat ja mitä asioita toriympäristössä tulisi heidän mielestään kehittää. Laukontoria ei ole näissä merkeissä aiemmin tutkittu.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste