Brändimielikuvatutkimus : Case: Primaq Group Oy
Sihvo, Aino (2020)
Sihvo, Aino
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023491
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona markkinointitoimisto Primaq Group Oy:lle. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millainen mielikuva asiakasyrityksillä on toimeksiantajan brändistä ja miten sitä voisi kehittää. Opinnäytetyön aihe valikoitui kirjoittajan kiinnostuksesta brändiä ja brändimielikuvia kohtaan. Lisäksi kyseisen aiheen koettiin olevan hyödyllinen toimeksiantajalle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen päälukuun. Teoriaosuuden ensimmäisessä pääluvussa käsitellään brändiä ja sen tehtäviä, brändin rakentamista, brändistrategiaa ja brändi-identiteettiä. Toisessa pääluvussa käsitellään brändimielikuvia, niihin vaikuttavia tekijöitä sekä visuaalisen ilmeen roolia osana brändimielikuvia. Tietoperustan lähteinä on käytetty kirjallisuutta sekä internetlähteitä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksessa haastateltiin neljää Primaq Group Oy:n asiakasyritystä, ja tutkimus rajattiin koskemaan Primaqin someassari-palvelun asiakkaita. Haastattelut suoritettiin puolistrukturoituina haastatteluina.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että toimeksiantajan arvot näkyvät toiminnassa, ja yrityksen avainlippumerkillä on positiivinen vaikutus brändimielikuvaan. Brändin vahvuudeksi ja erottavaksi tekijäksi koettiin etenkin energinen ja innokas asiakaspalvelu. Keskeisin heikkous on toimeksiantajan epätasainen sukupuolijakauma. Yrityksen tuottamaa sisältömarkkinointia ei juurikaan seurattu, mutta se koettiin silti positiiviseksi asiaksi. Brändi-ilmeen sanottiin olevan yhtenäinen ja viestivän ammattimaisuudesta.
Tulosten pohjalta kerättiin toimeksiantajalle keskeisimmät kehityskohteet. Keskeisimmät kehityskohteet olivat raportointi, kotisivujen tiimiesittelyt, palautekeskustelut, täsmällisyys ja palvelupakettien ja tarjousten räätälöinti.
Opinnäytetyön kirjoittaminen aloitettiin maaliskuussa 2020 ja se valmistui marraskuussa 2020.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen päälukuun. Teoriaosuuden ensimmäisessä pääluvussa käsitellään brändiä ja sen tehtäviä, brändin rakentamista, brändistrategiaa ja brändi-identiteettiä. Toisessa pääluvussa käsitellään brändimielikuvia, niihin vaikuttavia tekijöitä sekä visuaalisen ilmeen roolia osana brändimielikuvia. Tietoperustan lähteinä on käytetty kirjallisuutta sekä internetlähteitä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksessa haastateltiin neljää Primaq Group Oy:n asiakasyritystä, ja tutkimus rajattiin koskemaan Primaqin someassari-palvelun asiakkaita. Haastattelut suoritettiin puolistrukturoituina haastatteluina.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että toimeksiantajan arvot näkyvät toiminnassa, ja yrityksen avainlippumerkillä on positiivinen vaikutus brändimielikuvaan. Brändin vahvuudeksi ja erottavaksi tekijäksi koettiin etenkin energinen ja innokas asiakaspalvelu. Keskeisin heikkous on toimeksiantajan epätasainen sukupuolijakauma. Yrityksen tuottamaa sisältömarkkinointia ei juurikaan seurattu, mutta se koettiin silti positiiviseksi asiaksi. Brändi-ilmeen sanottiin olevan yhtenäinen ja viestivän ammattimaisuudesta.
Tulosten pohjalta kerättiin toimeksiantajalle keskeisimmät kehityskohteet. Keskeisimmät kehityskohteet olivat raportointi, kotisivujen tiimiesittelyt, palautekeskustelut, täsmällisyys ja palvelupakettien ja tarjousten räätälöinti.
Opinnäytetyön kirjoittaminen aloitettiin maaliskuussa 2020 ja se valmistui marraskuussa 2020.