Koulukuraattoreiden kokemukset nuorten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja päihteettömyyden tukemisessa : Turun kaupungin yläkouluissa
Vesterinen, Elisa; Olin, Mariela (2020)
Vesterinen, Elisa
Olin, Mariela
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023546
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii Turun kaupungin yläkouluissa työskentelevien koulukuraattoreiden kokemuksia siitä, millainen rooli heillä on yläkouluissa erityisesti oppilaiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja päihteettömyyden tukemisessa. Koulukuraattorit työskentelevät lähellä nuoria ja heillä on oleellinen rooli työnsä piirissä olevien nuorten positiivisen elämänpolun tukemisessa. Kautta aikojen koulukuraattoreiden rooli on kuitenkin ollut moniulotteinen ja määrittelemätön ja työnkuva on muodostunut esimerkiksi kaupungin ja kouluyhteisön mukaan.
Päihteiden käyttö alkaa usein jo nuoruusiällä, jolloin nuoret hakevat elämyksiä ja hyväksyntää toistensa keskuudessa. Yhteiskunnallisesti aihe on ajankohtainen, sillä jo lähitulevaisuudessa uskotaan päihteiden käytön seurauksesta tapahtuvien sairastumisien nostavan terveydenhuollon kustannuksia. Myös eriarvoisuus on kasvanut yhteiskunnassamme tehtyjen poliittisten päätösten seurauksena, jonka takia usein ongelmat, kuten mielenterveysongelmat ja päihteiden käyttö, kerääntyvät tiettyjen perheiden kohdalle. Jos nuoren perheessä jo lähtökohtaisesti olosuhteet ovat heikommat, seurauksena myös nuoren oman elämän odotetaan johtavan helpommin esimerkiksi mielenterveysongelmiin ja päihteiden käyttöön.
Tämä laadullinen tutkimus selvittää koulukuraattoreiden itsensä kokemuksia omasta roolistaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja päihteettömyyden tukemisessa. Tuloksia hyödynnetään toimintamallin kehittämisessä koulukuraattoreiden työn tueksi opinnäytetyön tutkimuksen aiheisiin. Tutkimuksen keskeisinä tuloksina koulukuraattorit kokevat oman työnsä olevan enemmän määritelty Turun kaupungin yläkouluissa verrattuna aiempiin tutkimuksiin yleensä. Kuitenkin vastausten hajonta antaa viitteitä siihen, että kokemukset voivat olla hyvin koulukohtaisia. Tutkimuksen tuloksista päätellen koulukuraattoreiden työ ei ole suoranaisesti oppivelvollisuuden suorittamisen tukemista, vaan erityisesti nuoren kokonaisvaltaista tukemista, jossa yhteistyö huoltajien ja muun oppilashuollon kanssa on tärkeää. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää toimintamallin kehittämisessä koulukuraattoreiden työskentelyn tueksi. Koulukuraattoreiden vastauksista nousevat esille keskeiset osa-alueet, jotka koulukuraattorit itse kokevat tärkeimmiksi, ja joihin he kokevat tarvitsevansa lisää toimintamalleja oman työskentelynsä tueksi. This Bachelor’s Thesis researches how school social workers, working for the city of Turku, experience their role in supporting students’ holistic wellbeing and substance free life in upper comprehensive schools. School social workers work closely to adolescents and have a vital role in supporting a positive lifestyle among them. School social work has always been multidimensional and undefined, and the job description has been formed according to the needs of the city or school community in question.
Substance use often starts during adolescence when young people look for experiences and acceptance in their peers. Societally the subject is present, because it is believed that substance abuse will cause illness, that will be expensive for the health-care in the near future. Caused by political decision-making, inequality has become more common in Finland. Hence, mental health problems and substance abuse often target certain families. If the circumstances at home are unstable to begin with, it is expected that the life of an adolescent may lead to mental health problems and substance use.
This qualitative research investigates how the school social workers experience their role in supporting adolescents’ holistic wellbeing and substance free life. The results are been utilized for developing a method to support school social work relating to the subjects studied in this thesis. The central results show us that school social workers find their role in the school community more clear than earlier studies claim. Though, the dispersion of the results gives a reference that the experiences may be school-specific. The conclusion can be drawn, that the role of school social workers is not directly to support compulsory education, but specifically the support focuses on the adolescents’ life as a whole. In this context, co-operation with care-givers and other professionals within student care is crucial. On basis of the research answers, central parts of the role can be highlighted and therefore methods for supporting school social work within these parts can be developed.
Päihteiden käyttö alkaa usein jo nuoruusiällä, jolloin nuoret hakevat elämyksiä ja hyväksyntää toistensa keskuudessa. Yhteiskunnallisesti aihe on ajankohtainen, sillä jo lähitulevaisuudessa uskotaan päihteiden käytön seurauksesta tapahtuvien sairastumisien nostavan terveydenhuollon kustannuksia. Myös eriarvoisuus on kasvanut yhteiskunnassamme tehtyjen poliittisten päätösten seurauksena, jonka takia usein ongelmat, kuten mielenterveysongelmat ja päihteiden käyttö, kerääntyvät tiettyjen perheiden kohdalle. Jos nuoren perheessä jo lähtökohtaisesti olosuhteet ovat heikommat, seurauksena myös nuoren oman elämän odotetaan johtavan helpommin esimerkiksi mielenterveysongelmiin ja päihteiden käyttöön.
Tämä laadullinen tutkimus selvittää koulukuraattoreiden itsensä kokemuksia omasta roolistaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja päihteettömyyden tukemisessa. Tuloksia hyödynnetään toimintamallin kehittämisessä koulukuraattoreiden työn tueksi opinnäytetyön tutkimuksen aiheisiin. Tutkimuksen keskeisinä tuloksina koulukuraattorit kokevat oman työnsä olevan enemmän määritelty Turun kaupungin yläkouluissa verrattuna aiempiin tutkimuksiin yleensä. Kuitenkin vastausten hajonta antaa viitteitä siihen, että kokemukset voivat olla hyvin koulukohtaisia. Tutkimuksen tuloksista päätellen koulukuraattoreiden työ ei ole suoranaisesti oppivelvollisuuden suorittamisen tukemista, vaan erityisesti nuoren kokonaisvaltaista tukemista, jossa yhteistyö huoltajien ja muun oppilashuollon kanssa on tärkeää. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää toimintamallin kehittämisessä koulukuraattoreiden työskentelyn tueksi. Koulukuraattoreiden vastauksista nousevat esille keskeiset osa-alueet, jotka koulukuraattorit itse kokevat tärkeimmiksi, ja joihin he kokevat tarvitsevansa lisää toimintamalleja oman työskentelynsä tueksi.
Substance use often starts during adolescence when young people look for experiences and acceptance in their peers. Societally the subject is present, because it is believed that substance abuse will cause illness, that will be expensive for the health-care in the near future. Caused by political decision-making, inequality has become more common in Finland. Hence, mental health problems and substance abuse often target certain families. If the circumstances at home are unstable to begin with, it is expected that the life of an adolescent may lead to mental health problems and substance use.
This qualitative research investigates how the school social workers experience their role in supporting adolescents’ holistic wellbeing and substance free life. The results are been utilized for developing a method to support school social work relating to the subjects studied in this thesis. The central results show us that school social workers find their role in the school community more clear than earlier studies claim. Though, the dispersion of the results gives a reference that the experiences may be school-specific. The conclusion can be drawn, that the role of school social workers is not directly to support compulsory education, but specifically the support focuses on the adolescents’ life as a whole. In this context, co-operation with care-givers and other professionals within student care is crucial. On basis of the research answers, central parts of the role can be highlighted and therefore methods for supporting school social work within these parts can be developed.