Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Koordinoivan hoitajan työnkuvan kehittäminen Turun kaupunginsairaalassa

Mattila, Tanja (2020)

Avaa tiedosto
Mattila_Tanja.pdf (1.956Mt)
Lataukset: 


Mattila, Tanja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023555
Tiivistelmä
Koordinoivan hoitajan työ on moninaista työtä, jonka vaatimuksena on koordinoivan hoitajan työtä tekevän hoitajan vankka ammatillinen osaaminen ja hyvät sosiaaliset taidot. Koordinoivan hoitajan työ on vaihtelevaa ja tehtäväkuvaukset vaihtelevat yksiköittäin ja sairaaloittain. Tässä kehittämisprojektissa koordinoivan hoitajan työhön sisällytettiin koordinoivan hoitajan toiminta sairasijojen ja potilasvirran hallinnassa, potilaan siirtovaiheen hoidon koordinointi, potilasturvallisuuden edistäminen sekä yhteistyökumppanina ja eri toimijoiden välisenä linkkinä toimiminen.

Kehittämisprojektin tavoitteena oli luoda koordinoivan hoitajan työn prosessikuvaus, jonka avulla koordinoiva hoitaja optimoi Turun kaupungin sairaalapalveluihin kohdistuvaa potilasvirtaa. Potilasvirran hallinnan parantaminen johtaa parempaan potilasturvallisuuteen, hoidon laatuun sekä resurssien jakautumiseen. Hyvällä potilasvirran hallinnalla on myönteisiä talousvaikutuksia.

Kehittämisprojektin tarkoituksena oli luoda koordinoivan hoitajan tehtäväkuvaus Turun kaupunginsairaalassa. Luomalla tehtäväkuvaus voidaan kehittää toimintaa ja saadaan työhön liittyvät tehtävät näkyväksi. Tehtäväkuvauksen avulla voidaan arvioida työn vaativuutta, mikä taas vaikuttaa palkkaukseen.

Kehittämismenetelmänä käytettiin Benchmarking menetelmää. Menetelmän tarkoituksena on kehittää omaa toimintaa ottamalla oppia muilta. Sen avulla voidaan tunnistaa, ymmärtää ja soveltaa parhaat toimintatavat. Benchmarking kohteeksi valikoitui terveydenhuollon yksikkö, jossa koordinoiva hoitaja toimintaa oli ollut kauemmin kuin Turun sairaalapalveluissa ja yhteistyötä oli yksikön kanssa kehitetty jo aiemmin.

Benchmarking käynnin perusteella voitiin todeta toiminnassa olevan paljon samankaltaisuutta, mutta muutama yksittäinen koordinoivan hoitajan työhön ja tehtävään liittyvä kehittämiskohde nousi esiin. Benchmarking prosessin lisäksi kehittämisprojektissa käytettiin aiemmin tehdyistä tutkimuksista ja artikkeleista saatua näyttöä tehtäväkuvan ja prosessikaavion luomiselle. Työn kehittyminen käytännössä on myös vaikuttanut tehtäväkuvauksen ja prosessikaavion luomiseen.
 
The work of a bed manager is a variety of work that requires the solid professional competence of a nurse performing the work of a bed manager and good social skills. The work of a bed manager varies and job descriptions vary by unit and hospital. In this development project, the work of the bed manager includes the activities of the bed manager in the management of patient sites and patient flow, coordination of patient transfer care, promotion of patient safety, and acting as a partner and link between different actors.

The aim of the development project was to create a process description of the bed manager´s work. Using the process description helps the bed manager to optimize the patient flow related to the City of Turku's hospital services. Improving patient flow management will lead to better patient safety, quality of care and allocation of resources. Good patient flow management has positive economic effects.

The purpose of the development project was to create a work description for the bed manager at Turku City Hospital. By creating a work description, you can develop activities and make workrelated tasks visible.The job description can be used to assess the complexity of the job, which in turn affects the salary.

The Benchmarking method was used as the developing method. Benchmarking is a systematic process of searching for the organization that is the best at given process. Benchmarking can help improve an organization’s environmental performance on a number of dimensions. The health care unit selected for the benchmarking process, was a unit where hed been a bed manager for longer than in Turku city hospital services and there had been some cooperation between these units before

In benchmarking process there were found several similarities between the two units, but some single development target related to the work and role of the bed manager emerged. In addition to the benchmarking process, the development project used evidence from previous research and articles to create a mission statement and process diagram. The development of the work in practice has also influenced the creation of the work description and process diagram.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste