Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Infra-alan turvallisuuskoulutusten tilannekartoitus

Harjunpää, Kaisa (2020)

 
Avaa tiedosto
Harjunpaa_Kaisa.pdf (760.1Kt)
Lataukset: 


Harjunpää, Kaisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112123603
Tiivistelmä
Rakennusalalla on käytössä sekava turvallisuuskoulutusjärjestelmä, minkä vuoksi yritysten, kuntien ja kaupunkien on yleisen käsityksen mukaan käytettävä vuosittain paljon aikaa ja rahaa erilaisten turvallisuuskoulutusten hankintaan. Jokaisella rakennusalalla työskentelevällä henkilöllä on oltava tehtävänsä edellyttämät turvallisuuskoulutukset suoritettuina. Näitä pätevyyksiä on lisäksi uusittava muutaman vuoden välein. Useimmissa turvallisuuskoulutuksissa rakentaminen ‒ ja erityisesti infra-ala ‒ jää muiden toimialojen varjoon ja koulutusten on katsottu vain toistavan samoja, entuudestaan tiedettyjä asioita. Mutta onko totta, että moni koulutuksia ostava ja käyttävä taho on alkanut näkemään koulutukset vain kalliina ja pakollisena osana työturvallisuutta? Entä ovatko koulutukset todella keskenään niin samanlaisia ja vanhanaikaisia, kuin toisinaan oletetaan?

Infra ry alkoi selvittää, mitä koulutuksia työkohteilla edellytetään ja miten järjestelmää voitaisiin kehittää, jotta siitä saataisiin kaikille osapuolille aikaisempaa selkeämpi ja toimivampi. Yleisesti käytössä olevien turvallisuuskoulutusten järjestäjät kertoivat haastattelututkimuksessa koulutuksestaan ja sen kehittämisestä. Toisessa vaiheessa haastattelukysymyksiin vastasivat urakoita tilaavat osapuolet. Tässä osassa selvitettiin, minkälaisia koulutuksia käytetään eniten ja mitä käytössä olevilta koulutuksilta vaaditaan. Kaikki haastatellut saivat kertoa myös omia toiveitaan ja ideoitaan koko koulutusjärjestelmän kehittämiseksi. Yhteistyötä eri koulutusten välillä tulisikin nyt tiivistää. Järjestelmän kehittäminen yhtenäiseksi kokonaisuudeksi vaatii kaikilta koulutusten järjestäjiltä joustavuutta ja yhteistyökykyä. Tämä opinnäytetyö antaa eri osapuolille mahdollisuuden osallistua kehitystyöhön.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste