Haasteet ICT-ratkaisun kehityksessä sairaalaympäristöön
Maaranen, Jani (2020)
Maaranen, Jani
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020112693421
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020112693421
Tiivistelmä
Suomen terveydenhuolto on tunnetusti maailman huippuluokkaa, mutta SOTE-uudistus ja ikääntyvät ikäluokat lisäävät kysyntää terveydenhuollolle ja herättävät ihmisissä kysymyksiä, miten samaa hyvää terveydenhuoltoa voidaan jatkossakin toteuttaa? Henkilökuntaa ja osaamista vaaditaan entistä enemmän, mutta samalla pitäisi säästää terveydenhuollosta aiheutuvista kustannuksista.
Opinnäytetyö käsittelee potilastietojärjestelmien ja muiden sairaalan ICT-ratkaisujen kehitysprossia sovelluskehittäjän näkökulmasta. Se esittelee lukijalleen nykypäivän sairaalojen ICT-ratkaisuja, niiden toimintoja, osuutta potilaan hoidossa ja miten ne tehostavat sairaalan toimintaa. Työssä käydään läpi sairaalajärjestelmiin liittyvä lainsäädäntö ymmärrettävästi ja miten se tulee ottaa huomioon kehitysvaiheessa. Lisäksi se esittelee sovelluskehitysprosessin, eli kuinka sovellus tai palvelu tulisi toteuttaa nimenomaan sairaalaan onnistuneesti.
Sosiaali- ja terveydenhoitoalalla käytetään paljon potilas- ja asiakasdataa. Sähköisten asiakastietojen käsittelylle on asetettu lukuisia yhteen toimivuudelle, tietoturvalle, tietosuojalle ja toiminnallisuudelle säädettyjä vaatimuksia, jotka on määritelty Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä (159/2007). Lain toteutumista Suomessa valvoo Valvira. Esimerkkejä tällaisista asiakas- ja potilastietojärjestelmistä on Apotti ja Centricity High Acuity Critical Care.
ICT-ratkaisuilla pyritään ratkaisemaan terveyspalveluiden saatavuuteen, laatuun ja kustannuksiin liittyviä haasteita, joihin liittyvät paineet kasvavat jatkuvasti. Sairaalat koostuvat lukuisista erilaisista osastoista ja eri hoitoalojen osa-alueista, joiden kaikkien toimintatavat eroavat toisistaan. Kehitettävän ratkaisun on sulauduttava erinomaisesti sairaalan omiin toimintamalleihin ja tuotava konkreettista hyötyä käyttäjilleen. Ratkaisujen halutaan olevan monipuolisia, tehokkaita, ratkaisevan useampia ongelmia kerralla ja olla räätälöitävissä sairaalojen omiin tarpeisiin.
Itse sairaalasovelluksen kehitysprosessissa käytettävät peruskehitysmallit ja metodit eivät eroa juurikaan perinteisen sovelluksen kehityksestä. Sairaalaan kehitettäessä kuitenkin tulee ottaa huomioon lukuisia asioita tiukempaan lainsäädäntöön, potilasturvallisuuteen, liitettävyyteen, räätälöintiin, validointiin, testaukseen ja toiminnan jatkuvuuteen liittyen. Hyviä perusperiaatteita, asiakkaan vaatimusten ja lainsäädännön asettamia kriteerejä noudattamalla, sekä käyttäjien erityistarpeet huomioimalla voidaan kehittää onnistunut ICT-ratkaisu sairaalaan.
Opinnäytetyö käsittelee potilastietojärjestelmien ja muiden sairaalan ICT-ratkaisujen kehitysprossia sovelluskehittäjän näkökulmasta. Se esittelee lukijalleen nykypäivän sairaalojen ICT-ratkaisuja, niiden toimintoja, osuutta potilaan hoidossa ja miten ne tehostavat sairaalan toimintaa. Työssä käydään läpi sairaalajärjestelmiin liittyvä lainsäädäntö ymmärrettävästi ja miten se tulee ottaa huomioon kehitysvaiheessa. Lisäksi se esittelee sovelluskehitysprosessin, eli kuinka sovellus tai palvelu tulisi toteuttaa nimenomaan sairaalaan onnistuneesti.
Sosiaali- ja terveydenhoitoalalla käytetään paljon potilas- ja asiakasdataa. Sähköisten asiakastietojen käsittelylle on asetettu lukuisia yhteen toimivuudelle, tietoturvalle, tietosuojalle ja toiminnallisuudelle säädettyjä vaatimuksia, jotka on määritelty Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä (159/2007). Lain toteutumista Suomessa valvoo Valvira. Esimerkkejä tällaisista asiakas- ja potilastietojärjestelmistä on Apotti ja Centricity High Acuity Critical Care.
ICT-ratkaisuilla pyritään ratkaisemaan terveyspalveluiden saatavuuteen, laatuun ja kustannuksiin liittyviä haasteita, joihin liittyvät paineet kasvavat jatkuvasti. Sairaalat koostuvat lukuisista erilaisista osastoista ja eri hoitoalojen osa-alueista, joiden kaikkien toimintatavat eroavat toisistaan. Kehitettävän ratkaisun on sulauduttava erinomaisesti sairaalan omiin toimintamalleihin ja tuotava konkreettista hyötyä käyttäjilleen. Ratkaisujen halutaan olevan monipuolisia, tehokkaita, ratkaisevan useampia ongelmia kerralla ja olla räätälöitävissä sairaalojen omiin tarpeisiin.
Itse sairaalasovelluksen kehitysprosessissa käytettävät peruskehitysmallit ja metodit eivät eroa juurikaan perinteisen sovelluksen kehityksestä. Sairaalaan kehitettäessä kuitenkin tulee ottaa huomioon lukuisia asioita tiukempaan lainsäädäntöön, potilasturvallisuuteen, liitettävyyteen, räätälöintiin, validointiin, testaukseen ja toiminnan jatkuvuuteen liittyen. Hyviä perusperiaatteita, asiakkaan vaatimusten ja lainsäädännön asettamia kriteerejä noudattamalla, sekä käyttäjien erityistarpeet huomioimalla voidaan kehittää onnistunut ICT-ratkaisu sairaalaan.