A strategic marketing plan
Innanmaa, Kiia (2020)
Innanmaa, Kiia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112223662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112223662
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toteutettavissa oleva, strateginen markkinointisuunnitelma asiakkaalle ja asiakkaan mobiilisovellukselle. Asiakkaan mobiilisovellus perustuu käyttäjien luomaan dataan ja viimeisimpien vuosien aikana se ei ole toiminut, kuten on tarkoitettu, koska aktiivinen käyttäjäkunta ei ole ollut riittävän laaja. Asiakkaan täytyy saada tilanteeseen muutos ja siksi asiakas pyysi kirjoittajaa luomaan markkinointisuunnitelman, jonka päätavoite on kasvattaa sovelluksen käyttäjäkuntaa.
Strateginen markkinointisuunnitelma on perusta kaikille markkinoinnin toimenpiteille. Strategiset markkinointisuunnitelmat eivät ole yhtä yksityiskohtaisia, kuin taktiset markkinointisuunnitelmat ovat, mutta kattavat pidemmän ajanjakson. Useimmiten strategiset markkinointisuunnitelmat kattavat 3-5 vuotta, kun taas taktiset markkinointisuunnitelmat keskittyvät vain yhteen vuoteen tai lyhyempään ajanjaksoon. (McDonald & Wilson 2011, 24, 30.) Tässä tapauksessa strateginen markkinointisuunnitelma kattaa kolme vuotta: 2021-2023.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuus selittää termit ja määritelmät, jotka ovat tässä tapauksessa relevantteja. Lisäksi työkalut ja prosessit, joita markkinointisuunnitelman luomiseen on käytetty, kuvaillaan opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa. Kunnioittaakseen asiakkaan yksityisyyttä, kirjoittaja on jättänyt joitain yksityiskohtia pois opinnäytetyön empiirisestä osuudesta, mutta markkinointisuunnitelman olennaiset elementit on sisällytetty opinnäytetyöhön. Opinnäytetyön lopputuloksena on perusteellinen, strateginen markkinointisuunnitelma, joka auttaa asiakasta rakentamaan sovelluksen käyttäjien yhteisöä. Tämä strateginen markkinointisuunnitelma tulee olemaan perustana taktisille markkinointisuunnitelmille, jotka luodaan myöhemmin.
Strateginen markkinointisuunnitelma on perusta kaikille markkinoinnin toimenpiteille. Strategiset markkinointisuunnitelmat eivät ole yhtä yksityiskohtaisia, kuin taktiset markkinointisuunnitelmat ovat, mutta kattavat pidemmän ajanjakson. Useimmiten strategiset markkinointisuunnitelmat kattavat 3-5 vuotta, kun taas taktiset markkinointisuunnitelmat keskittyvät vain yhteen vuoteen tai lyhyempään ajanjaksoon. (McDonald & Wilson 2011, 24, 30.) Tässä tapauksessa strateginen markkinointisuunnitelma kattaa kolme vuotta: 2021-2023.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuus selittää termit ja määritelmät, jotka ovat tässä tapauksessa relevantteja. Lisäksi työkalut ja prosessit, joita markkinointisuunnitelman luomiseen on käytetty, kuvaillaan opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa. Kunnioittaakseen asiakkaan yksityisyyttä, kirjoittaja on jättänyt joitain yksityiskohtia pois opinnäytetyön empiirisestä osuudesta, mutta markkinointisuunnitelman olennaiset elementit on sisällytetty opinnäytetyöhön. Opinnäytetyön lopputuloksena on perusteellinen, strateginen markkinointisuunnitelma, joka auttaa asiakasta rakentamaan sovelluksen käyttäjien yhteisöä. Tämä strateginen markkinointisuunnitelma tulee olemaan perustana taktisille markkinointisuunnitelmille, jotka luodaan myöhemmin.