Sosiaalisen median strategia nonprofit-organisaatiolle : Suomen Ratsastajainliitto ry
Toivonen, Eveliina (2011)
Toivonen, Eveliina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111814823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111814823
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Suomen Ratsastajainliitolle sosiaalisen median strategia. Alaongelmina pohdittiin sosiaalisen median luomia haasteita ja mahdollisuuksia sekä sitä, että minkälaista sisältöä sinne kannattaa tuottaa. Työn taustalla oli keväällä 2011 Suomen Ratsastajainliitossa käynnistetty sosiaalisen median pilottihanke, jossa luotiin organisaatiolle Facebookprofiili. Pilottihanke onnistui hyvin, mutta sosiaalisen median jatkohyödyntämiselle tarvittiin vielä lisää rakennuspalikoita.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalisen median käsitettä, sen erilaisia muotoja, haasteita ja mahdollisuuksia sekä sen hyödyntämistä markkinoinnissa ja viestinnässä. Tämän lisäksi teoriaosuudessa tutustuttiin nonprofitorganisaatioiden toimintaan sekä niiden erityispiirteisiin liittyen erityisesti markkinointiin sekä viestinään. Teoreettisena pohjana työlle toimivat alan kirjallisuus sekä internetlähteet. Työn tavoitetta varten tehtiin kysely Suomen Ratsastajainliiton jäsenille. Kyselyssä selvitettiin jäsenten omaa sosiaalisen median käyttöä, mutta myös sitä, että millä tavoin he toivoisivat liiton käyttävän sosiaalista mediaa. Kyselyyn vastanneet käyttivät erityisesti Facebookia, mutta myös jonkin verran muita sosiaalisen median palveluita. Tutkimuksen perusteella jäsenistö toivoo Suomen Ratsastajainliiton käyttävän sosiaalista mediaa, ja he olivat kiinnostuneita monipuolisesti erilaisista sisällöistä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi ehdotus Suomen Ratsastajainliitolle sosiaalisen median strategiaksi. Strategian avulla toiminta sosiaalisessa mediassa selkiytyy. Sen avulla saavutetut hyödyt ovat selkeämmin mitattavissa ja resurssien kohdistaminen onnistuu paremmin.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalisen median käsitettä, sen erilaisia muotoja, haasteita ja mahdollisuuksia sekä sen hyödyntämistä markkinoinnissa ja viestinnässä. Tämän lisäksi teoriaosuudessa tutustuttiin nonprofitorganisaatioiden toimintaan sekä niiden erityispiirteisiin liittyen erityisesti markkinointiin sekä viestinään. Teoreettisena pohjana työlle toimivat alan kirjallisuus sekä internetlähteet. Työn tavoitetta varten tehtiin kysely Suomen Ratsastajainliiton jäsenille. Kyselyssä selvitettiin jäsenten omaa sosiaalisen median käyttöä, mutta myös sitä, että millä tavoin he toivoisivat liiton käyttävän sosiaalista mediaa. Kyselyyn vastanneet käyttivät erityisesti Facebookia, mutta myös jonkin verran muita sosiaalisen median palveluita. Tutkimuksen perusteella jäsenistö toivoo Suomen Ratsastajainliiton käyttävän sosiaalista mediaa, ja he olivat kiinnostuneita monipuolisesti erilaisista sisällöistä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi ehdotus Suomen Ratsastajainliitolle sosiaalisen median strategiaksi. Strategian avulla toiminta sosiaalisessa mediassa selkiytyy. Sen avulla saavutetut hyödyt ovat selkeämmin mitattavissa ja resurssien kohdistaminen onnistuu paremmin.