Työnantajamielikuva ja rekrytointi tarvittaessa töihin kutsuttavien hoitajien näkökulmasta Stella Kotipalvelut Oy:ssä
Liimatainen, Jasmin (2020)
Liimatainen, Jasmin
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112223698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112223698
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia Stella Kotipalvelut Oy:n työnantajamielikuvan ja rekrytoinnin onnistumista tarvittaessa töihin kutsuttavien hoitajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millainen työnantajamielikuva tarvittaessa töihin kutsuttavilla työntekijöillä on yrityksestä, mitä tulee ottaa huomioon rekrytoidessa tarvittaessa töihin kutsuttavia työntekijöitä ja kuinka heidät sitoutetaan yritykseen. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona kotipalveluita tarjoavalle Stella Kotipalvelut Oy:lle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu työnantajamielikuvan, sitouttamisen ja rekrytoinnin teorioista. Viitekehyksessä hyödynnetään Duunitorin teettämän vuoden 2020 Kansallisen rekrytointitutkimuksen tuloksia. Viitekehyksessä tarkastellaan erityisesti työnantajamielikuvaa, sen merkitystä ja rakentamista, sitouttamista ja sitouttamiseen vaikuttavia tekijöitä, rekrytointiprosessia ja –viestintää.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelumenetelmää hyödyntäen heinäkuussa 2020. Tutkimusta varten haastateltiin viittä Stella Kotipalvelut Oy:n tarvittaessa töihin kutsuttavaa työntekijää. Teemahaastattelut suoritettiin puhelinhaastatteluina, ja ne nauhoitettiin ja litteroitiin. Tutkimustulosten analysointia varten litteroitu aineisto järjesteltiin haastatteluissa nousseiden keskeisten teemojen ja toistuvien asioiden mukaan, jotta aineistosta löydettiin tutkimusongelman kannalta tärkeät asiat.
Opinnäytetyössä selvinneet tutkimustulokset peilasivat hyvin työn viitekehykseen. Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella selvisi, että kohdeyrityksen tarvittaessa töihin kutsuttavilla työntekijöillä ei ollut erityistä mielikuvaa yrityksestä. Vastauksissa korostui, että yritykseen oli ensisijaisesti haettu tarjolla olevan lisätyön takia ja työnantajamielikuvalla ei ollut suurta merkitystä työnantajaa valitessa. Tutkimustuloksista selvisi myös, että rekrytointiprosessi ja –viestintä olivat hyvin onnistuneita ja nopeasti eteneviä. Tulosten perusteella syntyi kehitysehdotus Stella Kotipalvelut Oy:n sisäisen työnantajamielikuvan kehittämistä varten.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu työnantajamielikuvan, sitouttamisen ja rekrytoinnin teorioista. Viitekehyksessä hyödynnetään Duunitorin teettämän vuoden 2020 Kansallisen rekrytointitutkimuksen tuloksia. Viitekehyksessä tarkastellaan erityisesti työnantajamielikuvaa, sen merkitystä ja rakentamista, sitouttamista ja sitouttamiseen vaikuttavia tekijöitä, rekrytointiprosessia ja –viestintää.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelumenetelmää hyödyntäen heinäkuussa 2020. Tutkimusta varten haastateltiin viittä Stella Kotipalvelut Oy:n tarvittaessa töihin kutsuttavaa työntekijää. Teemahaastattelut suoritettiin puhelinhaastatteluina, ja ne nauhoitettiin ja litteroitiin. Tutkimustulosten analysointia varten litteroitu aineisto järjesteltiin haastatteluissa nousseiden keskeisten teemojen ja toistuvien asioiden mukaan, jotta aineistosta löydettiin tutkimusongelman kannalta tärkeät asiat.
Opinnäytetyössä selvinneet tutkimustulokset peilasivat hyvin työn viitekehykseen. Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella selvisi, että kohdeyrityksen tarvittaessa töihin kutsuttavilla työntekijöillä ei ollut erityistä mielikuvaa yrityksestä. Vastauksissa korostui, että yritykseen oli ensisijaisesti haettu tarjolla olevan lisätyön takia ja työnantajamielikuvalla ei ollut suurta merkitystä työnantajaa valitessa. Tutkimustuloksista selvisi myös, että rekrytointiprosessi ja –viestintä olivat hyvin onnistuneita ja nopeasti eteneviä. Tulosten perusteella syntyi kehitysehdotus Stella Kotipalvelut Oy:n sisäisen työnantajamielikuvan kehittämistä varten.