Sisäisen työnantajakuvan vaikutus henkilöstöpalvelualalla toimivan yrityksen suositteluasteeseen (eNPS)
Åkerfelt, Pia (2020)
Åkerfelt, Pia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323722
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten vuokratyönantaja voi vaikuttaa vuokratyöntekijöiden sisäiseen työnantajakuvaan sekä parantaa sen avulla eNPS-suositteluastettaan (Employee Net Promoter Score). Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona eräälle henkilöstöpalvelualan yritykselle.
Vuokratyöntekijöiden suositteluasteen eli eNPS-tuloksen nostaminen tasolle 70 on yksi toimeksiantajayrityksen strategisista tavoitteista. Tästä opinnäytetyöstä saatujen tulosten avulla yrityksen on mahdollista kehittää vuokratyöntekijöiden työsuhteeseen liittyviä prosesseja kehittääkseen sisäistä työnantajakuvaa ja nostaakseen samalla suositteluastettaan.
Vuokratyösuhteessa työnantajakuvaan vaikuttavat tekijät eroavat melko paljon verrattuna siihen, että työnantajana toimisi se yritys, jossa työ varsinaisesti tapahtuu. Sisäinen työnantajakuva muodostuu muun muassa työntekijän perehdytyksestä, johtamisesta sekä työympäristöstä, mutta vuokratyönantajan välittömät vaikutusmahdollisuudet näihin ovat vähäiset. Jotta vuokratyönantajayritys voi vaikuttaa vuokratyöntekijän työsuhteen aikaisiin kokemuksiin mahdollisimman positiivisesti, tulee sen pyrkiä kehittämään sisäistä työnantajakuvaansa ja tuomaan lisäarvoa niillä keinoin, mihin se voi välittömästi vaikuttaa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu sisäistä työnantajakuvaa käsittelevään kirjallisuuteen, artikkeleihin ja haastatteluun sekä erilaisiin lähteisiin henkilöstövuokraukseen liittyen. Lisäksi käsitellään NPS-mittaria sekä sen soveltuvuutta henkilöstökyselyksi. Empiirisessä osuudessa on käytetty kahta peräkkäistä toimeksiantajayrityksen vuokratyöntekijöille lähetettyä eNPS-kyselyä.
ENPS-kyselyiden tulosten ja vastausten perusteella pyrittiin selvittämään, mitkä asiat vaikuttivat vuokratyöntekijän suositteluasteeseen. Yrityksen vuokratyöntekijöiden eNPS-luku on tällä hetkellä melko hyvällä tasolla, mutta vastauksista selvisi, että työntekijöillä on keskenään hyvin erilaisia kokemuksia vuokratyösuhteen aikana. Suuri osa suosittelijoista (promoters) on kokenut saavansa ystävällistä, asiantuntevaa ja nopeaa palvelua työsuhdeasioihin liittyen ja tuloksista voi päätellä välittävän ja asiantuntevan työsuhteen aikaisen palvelun tuovan monelle vuokratyöntekijälle lisäarvoa. Arvostelijoiden (detractors) vastauksissa nousi esiin erityisesti puutteet palkkakehityksessä sekä henkilöstöeduissa.
Tutkimus on toimeksiantajayrityksen pyynnöstä rajattu käsittelemään vuokratyöntekijän työ-suhteen aikana tehtäviä toimenpiteitä ja niiden vaikutuksia NPS-tulokseen, joten tässä opinnäytetyössä ei tarkastella lähemmin rekrytointiprosessin vaikutusta työnantajakuvaan.
Vuokratyöntekijöiden suositteluasteen eli eNPS-tuloksen nostaminen tasolle 70 on yksi toimeksiantajayrityksen strategisista tavoitteista. Tästä opinnäytetyöstä saatujen tulosten avulla yrityksen on mahdollista kehittää vuokratyöntekijöiden työsuhteeseen liittyviä prosesseja kehittääkseen sisäistä työnantajakuvaa ja nostaakseen samalla suositteluastettaan.
Vuokratyösuhteessa työnantajakuvaan vaikuttavat tekijät eroavat melko paljon verrattuna siihen, että työnantajana toimisi se yritys, jossa työ varsinaisesti tapahtuu. Sisäinen työnantajakuva muodostuu muun muassa työntekijän perehdytyksestä, johtamisesta sekä työympäristöstä, mutta vuokratyönantajan välittömät vaikutusmahdollisuudet näihin ovat vähäiset. Jotta vuokratyönantajayritys voi vaikuttaa vuokratyöntekijän työsuhteen aikaisiin kokemuksiin mahdollisimman positiivisesti, tulee sen pyrkiä kehittämään sisäistä työnantajakuvaansa ja tuomaan lisäarvoa niillä keinoin, mihin se voi välittömästi vaikuttaa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu sisäistä työnantajakuvaa käsittelevään kirjallisuuteen, artikkeleihin ja haastatteluun sekä erilaisiin lähteisiin henkilöstövuokraukseen liittyen. Lisäksi käsitellään NPS-mittaria sekä sen soveltuvuutta henkilöstökyselyksi. Empiirisessä osuudessa on käytetty kahta peräkkäistä toimeksiantajayrityksen vuokratyöntekijöille lähetettyä eNPS-kyselyä.
ENPS-kyselyiden tulosten ja vastausten perusteella pyrittiin selvittämään, mitkä asiat vaikuttivat vuokratyöntekijän suositteluasteeseen. Yrityksen vuokratyöntekijöiden eNPS-luku on tällä hetkellä melko hyvällä tasolla, mutta vastauksista selvisi, että työntekijöillä on keskenään hyvin erilaisia kokemuksia vuokratyösuhteen aikana. Suuri osa suosittelijoista (promoters) on kokenut saavansa ystävällistä, asiantuntevaa ja nopeaa palvelua työsuhdeasioihin liittyen ja tuloksista voi päätellä välittävän ja asiantuntevan työsuhteen aikaisen palvelun tuovan monelle vuokratyöntekijälle lisäarvoa. Arvostelijoiden (detractors) vastauksissa nousi esiin erityisesti puutteet palkkakehityksessä sekä henkilöstöeduissa.
Tutkimus on toimeksiantajayrityksen pyynnöstä rajattu käsittelemään vuokratyöntekijän työ-suhteen aikana tehtäviä toimenpiteitä ja niiden vaikutuksia NPS-tulokseen, joten tässä opinnäytetyössä ei tarkastella lähemmin rekrytointiprosessin vaikutusta työnantajakuvaan.