Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Digitaaliset luonto - ja opaspalvelut : Case - Suomen Luontokeskus Haltia

Pajunen, Rosa (2020)

 
Avaa tiedosto
Pajunen_Rosa.pdf (1.391Mt)
Lataukset: 


Pajunen, Rosa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923334
Tiivistelmä
Tiivistelmä

Tässä opinnäytetyössä tutkittiin millaisina ihmiset kokevat toimeksiantajayrityksen, Suomen Luontokeskus Haltian digitaaliset luonto – ja opaspalvelut. Alatutkimuskysymyksinä olivat, millaisia odotuksia asiakkailla on digitaalisille tuotteille ja millainen on niiden toimivuus. Työn tavoitteena oli auttaa ohjaamaan toimeksiantajayritystä kehittämään digitaalisia tuotteita tulevaisuutta varten. Työn aihe mietittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa ja siihen vaikutti aiheen ajankohtaisuus. Työn teoreettinen viitekehys käsittelee digitaalista palveluliiketoimintaa eri näkökulmista nojaten matkailualaan.

Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen kerättiin aineistoa järjestämällä testitilanne ja testitilanteeseen osallistuneita henkilöitä haastateltiin. Testitilanteessa oli tarkoitus testata nokipannukahvien keittoa videon muodossa olevan ohjeen avulla. Haastattelut toteutettiin parihaastatteluina hyödyntäen teemahaastattelua ja lopuksi vastaukset analysoitiin ja teemoiteltiin aihealueittain. Lisäksi aineistona käytettiin digitaalisuuteen liittyvää kirjallisuutta ja nettisivuja.

Haastatteluiden ja opinnäytetyössä hyödynnetyn teorian perusteella tultiin siihen tulokseen, että digitaalisia palveluita kehittäessä tulee ottaa huomioon asiakkaiden toiveet ja tarpeet. Erityisesti huomiota täytyy keskittää turvallisen, luotettavan ja helposti löydettävän palvelun luomiseen. Haastatteluissa tuli esille, että käyttäjän näkökulmasta tärkeimpiä ominaisuuksia digitaalisia palveluita kohtaan on juuri niiden luotettavuus ja ongelmaton käyttö.

Teorian perusteella huomattiin myös, että videon muodossa oleva ohjeistus on erittäin hyödyllinen, sillä videoiden nähdään toimivan parhaana keinona herättää tunteita ja kertoa tarvittava informaatio lyhyesti. Tässä tapauksessa paikkana tulisi toimia jokin aito tilanne, niin kuin tätä opinnäytetyötä varten järjestetyssä testitilanteessa.
 
Abstract

This thesis studied, how people experience Haltia's – The Finnish Nature Centre's digital nature and guide services. The sub-research questions were what kind of expectations customers have for digital products and what is their functionality. The aim of the work was to help guide the Finnish nature center to develop their digital products for the future.
The topic of the work was considered together with the client and was influenced by the timeliness of the topic. The theoretical framework of the work deals with digital service business from different perspectives, leaning on the tourism industry.

The thesis was carried out as a qualitative research. Data were collected for the study by arranging a test situation and the persons who participated in the test situation were interviewed. In the test situation, it was intended to make the soot pot coffee using the instructions in the form of video. The interviews were conducted in pairs using a theme interview, and finally the responses were analyzed and divided by topic. In addition, literature about the digitalization and websites were used as material.

Based on the interviews and the theory utilized in the thesis, it was concluded that the wishes and needs of customers must be considered when developing their digital services. Particular attention needs to be paid to creating a service that is safe, reliable and easy to find. The interviews revealed that, from the user's point of view, the most important features of digital services are their reliability and trouble-free use.

Based on the theory, it was also found that instruction in the form of video is very useful, as videos are seen as the best way to arouse emotions and tell the necessary information briefly. In this case, the place must be some real situation, as in this test situation organized for the thesis.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste