Sairaalan sisäisen ensihoidon (MET-toiminnan) kehittäminen: Sairaanhoitajien kokemuksia Satasairaalassa
Sädemaa, Tiia-Maria (2020)
Sädemaa, Tiia-Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923443
Tiivistelmä
Sairaalan sisällä tapahtuvat vakavat haittatapahtumat ovat usein ennakoitavissa ja estettävissä. Tämän ajatuksen myötä on kehitetty sairaalan sisäisen ensihoidon toimintamalli (MET-toiminta), sekä siihen erikoistunut MET-ryhmä (Medical Emergency Team). Satasairaalassa MET-toiminta käynnistettiin teho- ja tehovalvontaosaston alaisuudessa toukokuussa 2019.
Tämän kehittämistutkimuksena toteutetun opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Satasairaalan MET-ryhmän ja vuodeosaston sairaanhoitajien kokemuksia MET-toiminnasta. Sairaanhoitajille tehdyn kyselyn avulla selvitettiin, minkälaisia kehityskohteita Satasairaalan MET-toiminnassa ilmenee. Tavoitteena oli kehittää tutkimustiedon kokemusten, sekä workshop-työpajatyöskentelyn avulla Satasairaalan MET-toimintaa.
Opinnäytetyössä kerättiin määrällinen ja laadullinen kyselyaineisto MET-ryhmän ja kolmen vuodeosaston sairaanhoitajilta Satasairaalassa. Kyselyyn vastasi MET-ryhmän sairaanhoitajia (n=27) ja vuodeosaston sairaanhoitajia (n=57). Tulosten mukaan MET-toimintaan oltiin tyytyväisiä, se koettiin Satasairaalassa tarpeelliseksi, sekä potilasturvallisuutta lisääväksi. Sairaanhoitajat kokivat tarvitsevansa lisää elvytyskoulutusta ja koulutusta MET-tilanteissa toimimisessa. Kyselyn avoimista vastauksista kehityskohteeksi tuli erityisesti MET-puhelu. Puhelun sisältöä kehitettiin workshop-työpajoissa. Vuodeosaston sairaanhoitajien mukaan, MET-puhelussa on tärkeää kysyä soiton syy, potilaan perustiedot ja mitä toimenpiteitä potilaalle on jo tehty voinnin helpottamiseksi. Tärkeää on luottaa vuodeosaston sairaanhoitajan arvioon potilaan voinnista. NEWS-pisteistä on hyvä kysyä pisteiden nousun osa-alueet ja millä aikavälillä pisteet ovat nousseet. MET-ryhmän sairaanhoitajien mielestä puhelun tärkein tieto on, onko potilas eloton ja mistä soitetaan.
Opinnäytetyöstä saadut tulokset mukailevat aikaisemmin tehtyjen tutkimusten tuloksia, erityisesti MET-toiminnasta saatujen sairaanhoitajien hyvien kokemusten ja potilasturvallisuuden lisääntymisen osalta. Serious adverse events within a hospital are often predictable and preventable. With this idea, a hospital internal emergency care operating model (MET activity) and a specialized MET group (Medical Emergency Team) have been developed. At Satasairaala MET operations were launched within the intensive care unit in May 2019.
The purpose of this thesis, which was carried out as a development study, was to describe the experiences of the nurses in MET group and in the ward MET activities in Satasairaala. A survey of nurses was used to find out what kind of development targets appear in Satasairaala's MET activities. The aim was to develop Satasairaala's MET activities with the help of research data experiences and workshop work.
In the thesis, quantitative and qualitative questionnaire material was collected from nurses of the MET group and three wards of Satasairaala. The questionnaire was answered by (n=27) MET group nurses and (n=57) ward nurses. According to the results, nurses were satisfied with the MET activities, it was considered necessary and to increase patient safety at Satasairaala. Nurses felt they needed more resuscitation training and training when dealing with MET situations. The open answers to the survey became the subject of development, reporting the MET situation and specially the MET call. MET call was improved in workshops resulting new development ideas. In the MET call, it is important MET nurse to ask the reason for the call, the patient’s basics, and what measures have already been taken to make the patient feel better. It is important to rely on the ward nurse’s assessment of the patient’s condition. For NEWS points, it is a good to ask increased components and their time period. In the MET group, nurses think it is important to know in a MET call whether the patient is lifeless and where the call is coming from.
The results obtained from the thesis are in line with the results of previous studies, especially regarding the good experiences of nurses from MET activities and the increase in patient safety.
Tämän kehittämistutkimuksena toteutetun opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Satasairaalan MET-ryhmän ja vuodeosaston sairaanhoitajien kokemuksia MET-toiminnasta. Sairaanhoitajille tehdyn kyselyn avulla selvitettiin, minkälaisia kehityskohteita Satasairaalan MET-toiminnassa ilmenee. Tavoitteena oli kehittää tutkimustiedon kokemusten, sekä workshop-työpajatyöskentelyn avulla Satasairaalan MET-toimintaa.
Opinnäytetyössä kerättiin määrällinen ja laadullinen kyselyaineisto MET-ryhmän ja kolmen vuodeosaston sairaanhoitajilta Satasairaalassa. Kyselyyn vastasi MET-ryhmän sairaanhoitajia (n=27) ja vuodeosaston sairaanhoitajia (n=57). Tulosten mukaan MET-toimintaan oltiin tyytyväisiä, se koettiin Satasairaalassa tarpeelliseksi, sekä potilasturvallisuutta lisääväksi. Sairaanhoitajat kokivat tarvitsevansa lisää elvytyskoulutusta ja koulutusta MET-tilanteissa toimimisessa. Kyselyn avoimista vastauksista kehityskohteeksi tuli erityisesti MET-puhelu. Puhelun sisältöä kehitettiin workshop-työpajoissa. Vuodeosaston sairaanhoitajien mukaan, MET-puhelussa on tärkeää kysyä soiton syy, potilaan perustiedot ja mitä toimenpiteitä potilaalle on jo tehty voinnin helpottamiseksi. Tärkeää on luottaa vuodeosaston sairaanhoitajan arvioon potilaan voinnista. NEWS-pisteistä on hyvä kysyä pisteiden nousun osa-alueet ja millä aikavälillä pisteet ovat nousseet. MET-ryhmän sairaanhoitajien mielestä puhelun tärkein tieto on, onko potilas eloton ja mistä soitetaan.
Opinnäytetyöstä saadut tulokset mukailevat aikaisemmin tehtyjen tutkimusten tuloksia, erityisesti MET-toiminnasta saatujen sairaanhoitajien hyvien kokemusten ja potilasturvallisuuden lisääntymisen osalta.
The purpose of this thesis, which was carried out as a development study, was to describe the experiences of the nurses in MET group and in the ward MET activities in Satasairaala. A survey of nurses was used to find out what kind of development targets appear in Satasairaala's MET activities. The aim was to develop Satasairaala's MET activities with the help of research data experiences and workshop work.
In the thesis, quantitative and qualitative questionnaire material was collected from nurses of the MET group and three wards of Satasairaala. The questionnaire was answered by (n=27) MET group nurses and (n=57) ward nurses. According to the results, nurses were satisfied with the MET activities, it was considered necessary and to increase patient safety at Satasairaala. Nurses felt they needed more resuscitation training and training when dealing with MET situations. The open answers to the survey became the subject of development, reporting the MET situation and specially the MET call. MET call was improved in workshops resulting new development ideas. In the MET call, it is important MET nurse to ask the reason for the call, the patient’s basics, and what measures have already been taken to make the patient feel better. It is important to rely on the ward nurse’s assessment of the patient’s condition. For NEWS points, it is a good to ask increased components and their time period. In the MET group, nurses think it is important to know in a MET call whether the patient is lifeless and where the call is coming from.
The results obtained from the thesis are in line with the results of previous studies, especially regarding the good experiences of nurses from MET activities and the increase in patient safety.