Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma : Buenno Research Oy
Juureva, Ida (2020)
Juureva, Ida
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112223683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112223683
Tiivistelmä
Sosiaalisen median yleistyessä myös yrityksen sosiaalisen median markkinoinnin onnistumisesta ja haluttujen tulosten saavuttamisesta on tullut aiempaa haastavampaa. Ilman hyvin harkittua sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa, vain harva yritys onnistuu tavoittamaan oikean kohderyhmän, varsinkaan orgaanisesta mainonnasta keskusteltaessa. Orgaanisella mainonnalla ja näkyvyydellä tarkoitetaan tässä yhteydessä mainontaa, joka on yritykselle maksutonta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda sosiaalisen median markkinointisuunnitelma toimeksiantajalle, jolla ei ollut aiempaa kokemusta orgaanisesta mainonnasta sosiaalisessa mediassa. Työ rajattiin ainoastaan orgaaniseen mainontaan Instagramissa ja Facebookissa, ja maksettu mainonta on jätetty tutkimuksesta.
Aluksi opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa selvitetään, kuinka sosiaalisen median markkinointi kannattaa suunnitella. Seuraavaksi työssä perehdytään brändi-imagoon, jota voidaan tutkimusten mukaan vahvistaa tehokkaasti sosiaalisessa mediassa. Lopuksi syvennytään asiakkaan sitouttamiseen sosiaalisessa mediassa, joka on osoittautunut yrityksille erityisen tärkeäksi sekä brändi-imagon vahvistamisessa että näkyvyyden takaamisessa. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnallinen osuus sisältää kohderyhmäanalyysin, kilpailija-analyysin ja markkinointisuunnitelman. Markkinointisuunnitelma luotiin analyysien sekä toimeksiantajan asettamien tavoitteiden pohjalta.
Johtopäätösten perusteella voidaan todeta sosiaalisen median markkinoinnin vaativan tarkkaa suunnitelmallisuutta. Toisaalta sosiaalisen median kasvavan suosion vuoksi hyvän markkinointisuunnitelman ja laadukkaan sisällön avulla voidaan vahvistaa brändi-imagoa ja sitouttaa asiakkaat julkaisuihin. Jotta toimeksiantaja onnistuu sosiaalisen median markkinoinnissa, sen tulee panostaa laadukkaaseen sisältöön ja analytiikkaa seuraamalla löytää omaa kohderyhmäänsä puhutteleva tapa, joka herättää heissä myös tunteita. Systemaattisen ja pitkäjänteisen sosiaalisen median markkinoinnin avulla toimeksiantaja saa vahvistettua brändi-imagoaan kustannustehokkaasti.
Markkinoinnissa onnistuminen vaatii jatkuvaa tulosten seurantaa sekä markkinointisuunnitelman päivittämistä ja kehittämistä tulosten pohjalta. Jatkotoimenpiteinä työnlaatija esittää laadullista tutkimusta brändi-imagon kehittymisestä sekä maksullisen mainonnan markkinointisuunnitelman päivittämistä.
Aluksi opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa selvitetään, kuinka sosiaalisen median markkinointi kannattaa suunnitella. Seuraavaksi työssä perehdytään brändi-imagoon, jota voidaan tutkimusten mukaan vahvistaa tehokkaasti sosiaalisessa mediassa. Lopuksi syvennytään asiakkaan sitouttamiseen sosiaalisessa mediassa, joka on osoittautunut yrityksille erityisen tärkeäksi sekä brändi-imagon vahvistamisessa että näkyvyyden takaamisessa. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnallinen osuus sisältää kohderyhmäanalyysin, kilpailija-analyysin ja markkinointisuunnitelman. Markkinointisuunnitelma luotiin analyysien sekä toimeksiantajan asettamien tavoitteiden pohjalta.
Johtopäätösten perusteella voidaan todeta sosiaalisen median markkinoinnin vaativan tarkkaa suunnitelmallisuutta. Toisaalta sosiaalisen median kasvavan suosion vuoksi hyvän markkinointisuunnitelman ja laadukkaan sisällön avulla voidaan vahvistaa brändi-imagoa ja sitouttaa asiakkaat julkaisuihin. Jotta toimeksiantaja onnistuu sosiaalisen median markkinoinnissa, sen tulee panostaa laadukkaaseen sisältöön ja analytiikkaa seuraamalla löytää omaa kohderyhmäänsä puhutteleva tapa, joka herättää heissä myös tunteita. Systemaattisen ja pitkäjänteisen sosiaalisen median markkinoinnin avulla toimeksiantaja saa vahvistettua brändi-imagoaan kustannustehokkaasti.
Markkinoinnissa onnistuminen vaatii jatkuvaa tulosten seurantaa sekä markkinointisuunnitelman päivittämistä ja kehittämistä tulosten pohjalta. Jatkotoimenpiteinä työnlaatija esittää laadullista tutkimusta brändi-imagon kehittymisestä sekä maksullisen mainonnan markkinointisuunnitelman päivittämistä.