Mobiilisovellus polven tekonivelleikkauspotilaiden ohjaamisessa ja omahoidon tukena
Liimatta, Sini (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112223651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112223651
Tiivistelmä
Valtioneuvoston asetuksen mukaan tekonivelleikkauksia on tehtävä vuosittain tietty määrä, mikä on edellytys tekonivelkirurgian jatkumiselle julkisessa sairaalassa. Hyvinkään sairaalassa käynnistettiin vuonna 2019 lonkan ja polven tekonivelleikkausten kehittämisohjelma, jolla pyritään kehittämään ja uudistamaan koko tekonivelleikkausprosessia. Prosessia tukemaan on kehitetty mobiilisovellus, joka mahdollistaa digitaalisen tuen osana potilaan hoitopolkua.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa mobiilisovelluksen käytettävyydestä sekä hyödyistä polven tekonivelleikatun potilaan omahoidon tukemisessa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa samankaltaisten sovellusten kehittämisessä. Mobiilisovelluksen käyttökokemuksia kerättiin kyselylomakkeella 23.6-31.8.2020 välisenä aikana. Kyselylomakkeiden lisäksi tutkimuksen kohteena olevan mobiilisovelluksen pääkäyttäjältä saatiin sovelluksessa olevan palautekyselyn tulokset käsiteltäväksi.
Sovelluksen ladanneet kokivat, että sovelluksen ohjeista ja muistutusviesteistä oli hyötyä leikkaukseen valmistautumisessa. Lisää ohjeita kaivattiin kotiutumisen jälkeiseen kotikuntoutukseen. Vastaajat olivat tyytyväisiä sovellukseen ja suosittelisivat sitä läheisilleen. Sovelluksen lataamiseen ja aihealueesta toiseen siirtymiseen toivottiin helpotusta. Vastaajista neljä oli katsonut mobiilisovelluksen ohjausvideoita. Neljä vastaajista oli täysin tai osittain samaa mieltä, että videot olivat hyödyllisiä. Mobiilisovelluksen palautekyselyyn vastanneista kaikki kokivat, että sovelluksen käytöstä oli itselle hyötyä ja että sovelluksesta sai riittävästi tietoa. Sovelluksen käyttö oli suurimmalle osalle helppoa. NPS-suositteluindeksi oli 73, joka ylittää HUSssa määritellyn tavoitteen. Avoimissa vastauksissa toivottiin sujuvampaa liikkuvuutta aihealueesta toiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta mobiilisovelluksen soveltuvan osaksi potilaan hoidon ohjausta. Tulosten perusteella sovelluksen käytettävyys oli hyvä. Huomiota tulee kuitenkin kiinnittää sovelluksessa liikkumiseen ja tiedon nopeaan löytymiseen. Keskeisiä kehittämiskohteita asiakkaat nostivat esille kuntoutumisen lisäämistä kotiutumisen jälkeen. Animaatioita asiakkaat pitivät hyvinä ja niiden lisäämistä muun muassa sairaalan saapumisen ohjaamisessa tulisi lisätä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa mobiilisovelluksen käytettävyydestä sekä hyödyistä polven tekonivelleikatun potilaan omahoidon tukemisessa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa samankaltaisten sovellusten kehittämisessä. Mobiilisovelluksen käyttökokemuksia kerättiin kyselylomakkeella 23.6-31.8.2020 välisenä aikana. Kyselylomakkeiden lisäksi tutkimuksen kohteena olevan mobiilisovelluksen pääkäyttäjältä saatiin sovelluksessa olevan palautekyselyn tulokset käsiteltäväksi.
Sovelluksen ladanneet kokivat, että sovelluksen ohjeista ja muistutusviesteistä oli hyötyä leikkaukseen valmistautumisessa. Lisää ohjeita kaivattiin kotiutumisen jälkeiseen kotikuntoutukseen. Vastaajat olivat tyytyväisiä sovellukseen ja suosittelisivat sitä läheisilleen. Sovelluksen lataamiseen ja aihealueesta toiseen siirtymiseen toivottiin helpotusta. Vastaajista neljä oli katsonut mobiilisovelluksen ohjausvideoita. Neljä vastaajista oli täysin tai osittain samaa mieltä, että videot olivat hyödyllisiä. Mobiilisovelluksen palautekyselyyn vastanneista kaikki kokivat, että sovelluksen käytöstä oli itselle hyötyä ja että sovelluksesta sai riittävästi tietoa. Sovelluksen käyttö oli suurimmalle osalle helppoa. NPS-suositteluindeksi oli 73, joka ylittää HUSssa määritellyn tavoitteen. Avoimissa vastauksissa toivottiin sujuvampaa liikkuvuutta aihealueesta toiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta mobiilisovelluksen soveltuvan osaksi potilaan hoidon ohjausta. Tulosten perusteella sovelluksen käytettävyys oli hyvä. Huomiota tulee kuitenkin kiinnittää sovelluksessa liikkumiseen ja tiedon nopeaan löytymiseen. Keskeisiä kehittämiskohteita asiakkaat nostivat esille kuntoutumisen lisäämistä kotiutumisen jälkeen. Animaatioita asiakkaat pitivät hyvinä ja niiden lisäämistä muun muassa sairaalan saapumisen ohjaamisessa tulisi lisätä.