Dialogipuun suunnittelu ja toteutus virtuaalitodellisuutta hyödyntävään kotihoitopeliin
Fagerholm, Peter (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112123583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112123583
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka Unity-pelimoottorille luodaan virtuaalitodellisuutta hyödyntävä projekti ja kuinka siihen toteutetaan kotihoito-oppimispeliä varten suunniteltu yleiskäyttöinen dialogipuu. Dialogipuun tarkoituksena on välittää kotihoitopelin pelaajalle tekstimuotoista informaatiota pelimaailmasta sekä esittää visuaalisesti valintoja, joita pelaaja voi tehdä. Työn tilaajana oli HAMK Smart -tutkimusyksikkö, minkä yksi tavoitteista on tutkia pelillisyyden sekä virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä kotihoidon opiskelussa.
Projektin toteutukseen käytettiin Unity-pelinkehitysjärjestelmää. Opinnäytetyötä varten selvitettiin kuinka Unityllä luodaan projekti, joka hyödyntää virtuaalitodellisuutta ja sen tarjoamia mahdollisuuksia pelaajan ja pelimaailman väliseen vuorovaikutukseen. Dialogipuu ohjelmoitiin peliobjektiksi, joka reagoi pelaajan katseen suuntaan sekä ottaa vastaan virtuaalitodellisuuslaitteiden ohjainten viestejä. Dialogipuusta tehtiin myös paketti, jota voidaan käyttää toisissa projekteissa. Paketin toimivuutta testattiin erillisessä projektissa. Opinnäytetyössä selvitettiin myös käsitteitä jotka liittyvät pelillistämiseen ja pelimoottoreihin, virtuaalitodellisuuteen sekä Unityyn.
Virtuaalitodellisuutta hyödyntävän projektin luominen onnistui Unity-pelinkehitysjärjestelmää käyttäen. Dialogipuusta muodostettiin paketti, joka sisältää tarvittavat ominaisuudet jotta sitä voidaan käyttää toisissa projekteissa. Paketin toimintaa myös testattiin erillisessä projektissa ja dialogipuun yleiskäyttöisyys todettiin toimivaksi. Mahdollista jatkokehitystä varten huomattiin että dialogipuun käyttöliittymän skaalautuvuus ja visuaalinen ulkonäkö vaatisi kehitystä.
Projektin toteutukseen käytettiin Unity-pelinkehitysjärjestelmää. Opinnäytetyötä varten selvitettiin kuinka Unityllä luodaan projekti, joka hyödyntää virtuaalitodellisuutta ja sen tarjoamia mahdollisuuksia pelaajan ja pelimaailman väliseen vuorovaikutukseen. Dialogipuu ohjelmoitiin peliobjektiksi, joka reagoi pelaajan katseen suuntaan sekä ottaa vastaan virtuaalitodellisuuslaitteiden ohjainten viestejä. Dialogipuusta tehtiin myös paketti, jota voidaan käyttää toisissa projekteissa. Paketin toimivuutta testattiin erillisessä projektissa. Opinnäytetyössä selvitettiin myös käsitteitä jotka liittyvät pelillistämiseen ja pelimoottoreihin, virtuaalitodellisuuteen sekä Unityyn.
Virtuaalitodellisuutta hyödyntävän projektin luominen onnistui Unity-pelinkehitysjärjestelmää käyttäen. Dialogipuusta muodostettiin paketti, joka sisältää tarvittavat ominaisuudet jotta sitä voidaan käyttää toisissa projekteissa. Paketin toimintaa myös testattiin erillisessä projektissa ja dialogipuun yleiskäyttöisyys todettiin toimivaksi. Mahdollista jatkokehitystä varten huomattiin että dialogipuun käyttöliittymän skaalautuvuus ja visuaalinen ulkonäkö vaatisi kehitystä.