Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kaidetörmäyksen vaikutukset betonisella laattapalkkisillalla

Hirvonen, Jami (2020)

 
Avaa tiedosto
Kaidetörmäyksen vaikutukset betonisella laattapalkkisillalla - Hirvonen Jami.pdf (3.348Mt)
Lataukset: 


Hirvonen, Jami
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110522239
Tiivistelmä
Tutkimuksessa vertailtiin betonisen laattapalkkisillan ulokkeen kapasiteettia kaidetörmäyksen aiheuttamiin rasituksiin erilaisten kaidejärjestelmien tapauksessa. Taustatietona käytettiin Itävallassa käytössä olevien 27:n eri siltakaiteen tietoja. Työssä tarkasteltiin voiko kaidejärjestelmän kautta ulokelaatalle jakaantuvat rasitukset ylittää suunnittelukuormien aiheuttamat rasitukset ulokkeessa. Valmistajien kaidejärjestelmille sallimien piste- ja viivakuormien aiheuttamia rasitusten eroja ulokkeessa on myös tarkasteltu.
Tutkimus toteutettiin luomalla kolme ulokkeen pituudelta ja paksuudelta eroavaa ulokemallia RREM-ohjelmaan. Jokainen malli mitoitettiin erikseen suunnittelukuormille, josta saatiin ulokkeelle vaadittu raudoitus. Kaidejärjestelmille sallitut piste- ja viivakuormat mitoitettiin paikallisen kestävyyden mitoitustilanteessa, jonka perusteella saatiin kaidejärjestelmien mukaiset raudoitusmäärät ulokkeelle. Mitoitus ja rasitusten käsittely suoritettiin Excel-tiedostossa.
Tutkimuksessa havaittiin, että kaidejärjestelmän kautta ulokkeelle välittyvien rasitusten aiheuttamat raudoitusmäärät eivät edes korkean törmäyskestävyysluokan siltakaiteilla ylitä ulokkeen suunnittelukuormien mukaista raudoitusmäärää. Tulosten perusteella luotiin törmäyskestävyysluokasta riippuvaiset pistemäisten vaaka-, pysty- ja momenttikuormien ehdotusarvot ulokkeen mitoitukseen onnettomuustilanteessa. Kuormat on yhdistetty Eurokoodien soveltamisohjeessa NCCI1 mainitun onnettomuusrajatilan mukaisesti.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste