Rautatieliikenteen nopeuteen vaikuttavat tekijät
Airaksinen, Anssi (2020)
Airaksinen, Anssi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023510
Tiivistelmä
Suomessa on viime aikoina alettu selvittää mahdollisuuksia lyhentää joillakin vanhoilla rataosilla henkilöliikenteen junien matka-aikoja. Helpoin tie tähän on nostaa junien ajo-nopeuksia rataa parantamalla. Radan parannusprojekteista vastaa Väylävirasto.
Väylävirasto ohjeistaa ratasuunnittelijoita rautatieohjeilla, jotka ohjaavat suunnittelua. Nämä ohjeet on suurimmaksi osaksi koottu ratateknisiin ohjeisiin (RATO). Näistä ohjeis-tuksista koottiin yhteen radan nopeustasoon vaikuttavat kohdat. Tämän muodostetun tietopankin avulla käytiin läpi Tampereen ja Oulun välisen rataosan ratarekisteritiedot ja muodostettiin nykytilanteen mukainen nopeuskaavio rataosasta.
Ajonopeuksien nostomahdollisuuksien selvittämiseksi tutkittiin ensin syy, mikä rajoitti ajonopeutta radalla. Rajoituksen aiheuttavan syyn selvittyä arvioitiin siitä aiheutuva lii-kennevaikutus IC-junalle. Näin pyrittiin löytämään suurin vaikuttava tekijä rataosan no-peusrajoituksiin ja auttaa kohdistamaan huomio kohteisiin, joihin puuttumalla pystyi nos-tamaan junien ajonopeuksia radalla tehokkaimmin.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin vaikutus rataosan nopeustasoon oli radan geometrialla. Tampereen ja Oulun välisellä rataosalla radan geometrian aiheuttamien nopeusrajoitus-ten vaikutus matka-aikaan oli ainakin 25 minuuttia verrattuna radan nopeustasoon 200 km/h. Muiden nopeuteen vaikuttavien tekijöiden vaikutukset olivat parhaimmillaan vain joitakin minuutteja. Radan geometriasta johtuvien rajoitusten poistaminen oli myös kaik-kein vaikeinta ja kalleinta. Jotta nopeustasoa saatiin nostettua merkittävästi, vaikutti ai-noa varma keino olleen yhden pidemmän tai usean lyhyemmän oikaisun rakentaminen radalle. Pitkä oikaisu on käytännössä uusi rataosa, joka ohittaa kymmeniä kilometrejä nykyistä rataa.
Väylävirasto ohjeistaa ratasuunnittelijoita rautatieohjeilla, jotka ohjaavat suunnittelua. Nämä ohjeet on suurimmaksi osaksi koottu ratateknisiin ohjeisiin (RATO). Näistä ohjeis-tuksista koottiin yhteen radan nopeustasoon vaikuttavat kohdat. Tämän muodostetun tietopankin avulla käytiin läpi Tampereen ja Oulun välisen rataosan ratarekisteritiedot ja muodostettiin nykytilanteen mukainen nopeuskaavio rataosasta.
Ajonopeuksien nostomahdollisuuksien selvittämiseksi tutkittiin ensin syy, mikä rajoitti ajonopeutta radalla. Rajoituksen aiheuttavan syyn selvittyä arvioitiin siitä aiheutuva lii-kennevaikutus IC-junalle. Näin pyrittiin löytämään suurin vaikuttava tekijä rataosan no-peusrajoituksiin ja auttaa kohdistamaan huomio kohteisiin, joihin puuttumalla pystyi nos-tamaan junien ajonopeuksia radalla tehokkaimmin.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin vaikutus rataosan nopeustasoon oli radan geometrialla. Tampereen ja Oulun välisellä rataosalla radan geometrian aiheuttamien nopeusrajoitus-ten vaikutus matka-aikaan oli ainakin 25 minuuttia verrattuna radan nopeustasoon 200 km/h. Muiden nopeuteen vaikuttavien tekijöiden vaikutukset olivat parhaimmillaan vain joitakin minuutteja. Radan geometriasta johtuvien rajoitusten poistaminen oli myös kaik-kein vaikeinta ja kalleinta. Jotta nopeustasoa saatiin nostettua merkittävästi, vaikutti ai-noa varma keino olleen yhden pidemmän tai usean lyhyemmän oikaisun rakentaminen radalle. Pitkä oikaisu on käytännössä uusi rataosa, joka ohittaa kymmeniä kilometrejä nykyistä rataa.