Teknisen kaupan myyntiprosessin kehittäminen : Case Machinery
Raivonen, Herkko (2020)
Raivonen, Herkko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723129
Tiivistelmä
Machinery Oy on erilaisten teollisuudessa käytettävien koneiden, laitteiden sekä teknisten tarvikkeiden maahantuontiin, markkinointiin asennus-, korjaus- ja huoltopalveluihin keskittyvä yritys. Machinery Oy:llä oli tarve tuoda helpotusta tarjouslaskentaan yrityksen metallintyöstökoneiden liiketoimintoihin. Alkuperäisenä tavoitteena oli kehittää tarjouslaskentakonfigurointityökalu, jolla voitaisiin helpottaa sekä yhtenäistää myyntihenkilöstön tarjouslaskentaprosessia
.
Perehdyttyäni toimeksiantajan myyntiprosesseihin sekä henkilöstöön havainnoinnin ja haastatteluiden avulla huomattiin asiakastietojen sekä myyntidokumenttien hallinnassa ongelmakohtia. Tästä syystä tutkimuksen tavoite siirtyi CRM- järjestelmän kehittämiseen kohdeyrityksessä.
Ensimmäinen tutkimuksen tulos oli käyttöohje yrityksen henkilöstölle tukemaan CRMjärjestelmän käyttöä. Toisena tuloksella määriteltiin uusi toimintamalli CRM-projektille järjestelmässä. Kolmantena tuloksena luotiin vaatimukset CRM-järjestelmän käyttöönottamiseen kohdeyritykselle.
Tutkimus antaa työkalut ensimmäisen vaiheen käyttöönottoon kohdeyrityksessä. Näillä työkaluilla ja toimintatavoilla pyritään takaamaan onnistunut uudelleenkäyttöönotto sekä luomaan tarvittava tuki siihen. Tutkimuksen aikana syntyneitä tuloksia voidaan soveltaa myös muissa liiketoiminnoissa sekä teknisen kaupan yrityksissä.
.
Perehdyttyäni toimeksiantajan myyntiprosesseihin sekä henkilöstöön havainnoinnin ja haastatteluiden avulla huomattiin asiakastietojen sekä myyntidokumenttien hallinnassa ongelmakohtia. Tästä syystä tutkimuksen tavoite siirtyi CRM- järjestelmän kehittämiseen kohdeyrityksessä.
Ensimmäinen tutkimuksen tulos oli käyttöohje yrityksen henkilöstölle tukemaan CRMjärjestelmän käyttöä. Toisena tuloksella määriteltiin uusi toimintamalli CRM-projektille järjestelmässä. Kolmantena tuloksena luotiin vaatimukset CRM-järjestelmän käyttöönottamiseen kohdeyritykselle.
Tutkimus antaa työkalut ensimmäisen vaiheen käyttöönottoon kohdeyrityksessä. Näillä työkaluilla ja toimintatavoilla pyritään takaamaan onnistunut uudelleenkäyttöönotto sekä luomaan tarvittava tuki siihen. Tutkimuksen aikana syntyneitä tuloksia voidaan soveltaa myös muissa liiketoiminnoissa sekä teknisen kaupan yrityksissä.
