Yrittäjyyskasvatus alakoululla : Kyösti Kallion koulun opettajien näkemyksiä yrittäjyyskasvatuksesta alakoululla
Heiska, Kati (2020)
Heiska, Kati
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323957
Tiivistelmä
Peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden mukaan yrittäjyyskasvatusta on annettava jo alakoululaisille. Yrittäjyyskasvatus ymmärretään kuitenkin usein väärin, sillä sanamuoto herättää mielikuvia vain liiketaloudellisesta näkökulmasta. Yrittäjyydellä on kuitenkin eri ulottuvuuksia. Opinnäytetyössä selvitettiin Kyösti Kallion koulun opettajien näkemyksiä yrittäjyyskasvatuksesta alakoulussa.
Tutkimuksen tietoperustassa otettiin selvää, mitä yrittäjyyskasvatuksella tarkoitetaan ja millä perusteilla sitä täytyy Suomen kouluissa toteuttaa. Tutkimuksen empiirisessä osiossa selvitettiin, millaiseksi toiminnaksi Kyösti Kallion koulun opettajat yrittäjyyskasvatuksen ymmärtävät ja missä oppiaineissa sitä heidän mielestään voidaan toteuttaa.
Empiirinen tutkimus tehtiin Google Formsin avulla. Kyösti Kallion koulun opettajille lähetettiin sähköinen kysely, jonka tulosten perusteella suuri osa koulun opettajista ymmärtää yrittäjyyskasvatuksen liittyvän ulkoiseen yrittäjyyteen, myös alakoulussa. Näkemyksiin vaikuttaa suuresti se, ovatko opettajat itse osallistuneet yrittäjyyskasvatusta käsittelevään koulutukseen. Tilanteen korjaamiseksi opettajat tarvitsisivat koulutusta yrittäjyyskasvatuksesta.
Tutkimuksen tietoperustassa otettiin selvää, mitä yrittäjyyskasvatuksella tarkoitetaan ja millä perusteilla sitä täytyy Suomen kouluissa toteuttaa. Tutkimuksen empiirisessä osiossa selvitettiin, millaiseksi toiminnaksi Kyösti Kallion koulun opettajat yrittäjyyskasvatuksen ymmärtävät ja missä oppiaineissa sitä heidän mielestään voidaan toteuttaa.
Empiirinen tutkimus tehtiin Google Formsin avulla. Kyösti Kallion koulun opettajille lähetettiin sähköinen kysely, jonka tulosten perusteella suuri osa koulun opettajista ymmärtää yrittäjyyskasvatuksen liittyvän ulkoiseen yrittäjyyteen, myös alakoulussa. Näkemyksiin vaikuttaa suuresti se, ovatko opettajat itse osallistuneet yrittäjyyskasvatusta käsittelevään koulutukseen. Tilanteen korjaamiseksi opettajat tarvitsisivat koulutusta yrittäjyyskasvatuksesta.