Sairaanhoitajien kohtaamat digitalisaation haasteet : integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Honkala, Markus; Järvinen, Riku (2020)
Honkala, Markus
Järvinen, Riku
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323884
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli pyrkiä selvittämään digitalisaation haasteita ja miten ne vaikuttavat sairaanhoitajan työhön 2020-luvulla ja tulevaisuudessa. Tavoitteena oli etsiä tietoa sairaanhoitajien digitaalisten palveluiden käytön haasteista, ja selvittää kehityksen tarpeita digitaalisten taitojen osalta. Tutkimuskysymyksenä oli, mitä haasteita digitalisaatio luo sairaanhoitajille. Opinnäytetyön työyhteistyötaho oli Tampereen ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli integratiivinen kirjallisuuskatsaus. Aluksi opinnäytetyössä selvitettiin digitalisaation roolia hoitotyössä, jonka avulla ongelman havaitseminen oli tehty. Tiedonhaku tapahtui käyttäen Medic ja Medline (Ebsco) -tietokantoja, joissa suoritettiin haut käyttäen apuna hakulausekkeita. Hakutulokset pelkistettiin ja ryhmiteltiin induktiivisen sisällönanalyysin periaatteita noudattaen.
Keskeisimpinä tuloksina opinnäytetyössä nousi esille osaamisen ja koulutuksen puute uusia sovelluksia ja järjestelmiä kohtaan. Myös sovelluksista ja järjestelmistä itsestään aiheutui ongelmaksi käytön vaikeus tai integroitumisen puute muihin järjestelmiin. Myös kiire kohosi huomattavan yleiseksi ongelmaksi, joka vaikutti siihen, etteivät sairaanhoitajat missään välissä ehtineet perehtymään tai saaneet koulutusta sovellusten tai järjestelmien käyttöön. Näin ollen tietämys levittää tietoa asiakkaalle uusist palveluista ja ominaisuuksista jäi vähäiseksi. Myös turvallisuus ja uhkat nousivat tuloksissa esille, kuten onko käytännössä mahdollisuus virheiden tuottamiseen tai varajärjestelmän olemassaolon puute. Lisäksi ongelmana tuli esiin asiakkaan kyky hyödyntää palveluita.
Johtopäätöksenä voitiin havaita, että koulutukselle olisi tarvetta, jotta varmuutta saataisiin lisää. Lisääntynyt ammattitaito ja sen luoma kehittynyt ohjaustaito auttaisi myös asiakkaita hyväksymään digitalisaatiota paremmin, mikä helpottaisi hoitotyön sopeutumista digitalisaatioon. Lisäksi havaittiin, että olisi tärkeää yhtenäistää järjestelmiä, jotta ne voisivat hyödyntää tietoa keskenään tai käyttää vähemmän eri järjestelmiä, jotta tieto olisi tarvittaessa helpommin saatavissa. Jatkotutkimusideaksi kehittyi selvittää, kuinka Suomessa sairaanhoitajille saataisiin tehostettua ohjausta digitalisten palveluiden käytössä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli integratiivinen kirjallisuuskatsaus. Aluksi opinnäytetyössä selvitettiin digitalisaation roolia hoitotyössä, jonka avulla ongelman havaitseminen oli tehty. Tiedonhaku tapahtui käyttäen Medic ja Medline (Ebsco) -tietokantoja, joissa suoritettiin haut käyttäen apuna hakulausekkeita. Hakutulokset pelkistettiin ja ryhmiteltiin induktiivisen sisällönanalyysin periaatteita noudattaen.
Keskeisimpinä tuloksina opinnäytetyössä nousi esille osaamisen ja koulutuksen puute uusia sovelluksia ja järjestelmiä kohtaan. Myös sovelluksista ja järjestelmistä itsestään aiheutui ongelmaksi käytön vaikeus tai integroitumisen puute muihin järjestelmiin. Myös kiire kohosi huomattavan yleiseksi ongelmaksi, joka vaikutti siihen, etteivät sairaanhoitajat missään välissä ehtineet perehtymään tai saaneet koulutusta sovellusten tai järjestelmien käyttöön. Näin ollen tietämys levittää tietoa asiakkaalle uusist palveluista ja ominaisuuksista jäi vähäiseksi. Myös turvallisuus ja uhkat nousivat tuloksissa esille, kuten onko käytännössä mahdollisuus virheiden tuottamiseen tai varajärjestelmän olemassaolon puute. Lisäksi ongelmana tuli esiin asiakkaan kyky hyödyntää palveluita.
Johtopäätöksenä voitiin havaita, että koulutukselle olisi tarvetta, jotta varmuutta saataisiin lisää. Lisääntynyt ammattitaito ja sen luoma kehittynyt ohjaustaito auttaisi myös asiakkaita hyväksymään digitalisaatiota paremmin, mikä helpottaisi hoitotyön sopeutumista digitalisaatioon. Lisäksi havaittiin, että olisi tärkeää yhtenäistää järjestelmiä, jotta ne voisivat hyödyntää tietoa keskenään tai käyttää vähemmän eri järjestelmiä, jotta tieto olisi tarvittaessa helpommin saatavissa. Jatkotutkimusideaksi kehittyi selvittää, kuinka Suomessa sairaanhoitajille saataisiin tehostettua ohjausta digitalisten palveluiden käytössä.