How to engage customers with a marketing tool to design an automated container terminal
Salminen, Petri (2020)
Salminen, Petri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323949
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa tämänhetkinen tilanne yritysten välisen liiketoimintasegmentin osalta, jossa kohdeyhtiö toimii. Konttisatamasegmentti on valtava ja eri sidosryhmillä on siihen liittyvistä teknisistä ratkaisuista paljon tietoa ja osaamista. Tätä tietoa ei ole kuitenkaan helposti saatavilla. Opinnäytetyö pyrkii selvittämään, mitä sisältöä informatiivisessa markkinointityökalussa tulisi olla. Työkalulla voitaisiin luoda arvoa asiakkaan kanssa yhteistyössä ja täten sitouttaa asiakas yhtiöön. Työkalun avulla pyritään nostamaan asiakkaan elinkaariarvoa ja lojaalisuutta.
Opinnäytetyö on tehty Konecranes Finland Oy:lle, jossa tekijä työskentelee projektipäällikkönä. Maailmanlaajuinen yhtiö valmistaa nostolaitteita yrityksille, pienistä ketjunostimista aina valtaviin telakkapukkinostureihin laivanrakennustelakoille.
Päätutkimusmenetelmänä on empiirinen kvantitatiivinen tutkimus ja sen ohella tehdyt sisällölliset haastattelut. Pääasiallisena tiedonkeräämis-menetelmänä oli verkossa täytettävä tutkimuslomake, joka lähetettiin kohdeyleisölle. Haastatteluiden avulla pyrittiin luomaan tieto tämän hetken tilanteesta tiedon haun suhteen konttisatamasegmentin osalta ja samalla kartoittamaan kohdeyhtiön markkinointistrategia.
Huolimatta pienestä vastausprosentista, kyselyn avulla saatiin paljon arvokasta tietoa mahdollisen markkinointityökalun sisällöstä ja myös paljon innovatiivisia ideoita lisäarvon tekemiseen asiakkaiden kanssa. Asiakkaat ovat halukkaita yhteistyöhön ja nähtävissä on myös halukkuus markkinointityökalun kehittämiseen.
Tekijä suosittelee ehdottomasti asiakkaiden yhtiöön sitouttavan markkinointityökalun luomista. Lisäarvon luominen asiakkaiden kanssa on helppo nähdä merkittäväksi ja aloitteentekijän etu on helppo saavuttaa. This thesis aims to find the current situation in the Business-to-Business market segment, where the target company operates. The container terminal segment is vast, and the stakeholders have much information and knowledge about technical solutions, but it is not readily available. The thesis tries to find content for the informative marketing tool to co-create value, engage customers, and capture a customer lifetime value and increase customer equity.
This thesis paper has been conducted for Konecranes Finland Oy, the commissioning company, where the author is an employee. The global company manufactures lifting devices and provides maintenance services for businesses. These vary from small chain hoist to enormous Goliath -crane for the shipyards.
The primary research method is quantitative empirical research, and supporting interviews are qualitative. The online questionnaire sent to the target audience was used as the primary data collection method. Interviews are used for the current situation research and the target company marketing strategy mapping.
Despite the low number of answers, valuable information was received via a survey for the toolkit material and many innovative ideas for co-creation with customers. Customers are keen to seen co-operation, and signs of the demand for toolkit development can be seen.
The author recommends deeply building this type of toolkit for customers and engage them in the company. It is easy to see that co-creation of value is a powerful method, and first-mover advantage on this topic is easy to achieve.
Opinnäytetyö on tehty Konecranes Finland Oy:lle, jossa tekijä työskentelee projektipäällikkönä. Maailmanlaajuinen yhtiö valmistaa nostolaitteita yrityksille, pienistä ketjunostimista aina valtaviin telakkapukkinostureihin laivanrakennustelakoille.
Päätutkimusmenetelmänä on empiirinen kvantitatiivinen tutkimus ja sen ohella tehdyt sisällölliset haastattelut. Pääasiallisena tiedonkeräämis-menetelmänä oli verkossa täytettävä tutkimuslomake, joka lähetettiin kohdeyleisölle. Haastatteluiden avulla pyrittiin luomaan tieto tämän hetken tilanteesta tiedon haun suhteen konttisatamasegmentin osalta ja samalla kartoittamaan kohdeyhtiön markkinointistrategia.
Huolimatta pienestä vastausprosentista, kyselyn avulla saatiin paljon arvokasta tietoa mahdollisen markkinointityökalun sisällöstä ja myös paljon innovatiivisia ideoita lisäarvon tekemiseen asiakkaiden kanssa. Asiakkaat ovat halukkaita yhteistyöhön ja nähtävissä on myös halukkuus markkinointityökalun kehittämiseen.
Tekijä suosittelee ehdottomasti asiakkaiden yhtiöön sitouttavan markkinointityökalun luomista. Lisäarvon luominen asiakkaiden kanssa on helppo nähdä merkittäväksi ja aloitteentekijän etu on helppo saavuttaa.
This thesis paper has been conducted for Konecranes Finland Oy, the commissioning company, where the author is an employee. The global company manufactures lifting devices and provides maintenance services for businesses. These vary from small chain hoist to enormous Goliath -crane for the shipyards.
The primary research method is quantitative empirical research, and supporting interviews are qualitative. The online questionnaire sent to the target audience was used as the primary data collection method. Interviews are used for the current situation research and the target company marketing strategy mapping.
Despite the low number of answers, valuable information was received via a survey for the toolkit material and many innovative ideas for co-creation with customers. Customers are keen to seen co-operation, and signs of the demand for toolkit development can be seen.
The author recommends deeply building this type of toolkit for customers and engage them in the company. It is easy to see that co-creation of value is a powerful method, and first-mover advantage on this topic is easy to achieve.