Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Coaching ketjupäällikön ja kauppiaan välisessä yhteistyössä

Nokelainen, Riitta (2020)

 
Avaa tiedosto
Nokelainen_Riitta.pdf (614.0Kt)
Lataukset: 


Nokelainen, Riitta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323908
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, soveltuuko coaching menetelmäksi ketjupäällikön ja kauppiaan väliseen yhteistyöhön. Coaching on valmennusmenetelmä, joka soveltuu tilanteisiin, joissa on tarkoitus auttaa coachattavaa löytämään ja hyödyntämään omaa potentiaaliaan. Coaching on tavoitelähtöinen, ratkaisukeskeinen, vuorovaikutteinen, ja luottamuksellinen kumppanuussuhde. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona K-Market Oy:lle. Kohderyhmän eli ketjupäälliköiden työtehtävien luonteen vuoksi coaching soveltui tutkimusaiheeksi erityisen hyvin, sillä se myös oli tutkijaa henkilökohtaisesti kiinnostava aihe.

Tutkimuksesta rajattiin ulkopuolelle toimeksiantajan palveluksessa työskentelevä suunnittelupäällikkö ja tutkija. Tutkija toimii ketjupäällikkönä. Samaan tiimiin kuuluvan suunnittelupäällikön työtehtävät poikkeavat merkittävästi ketjupäälliköiden työtehtävistä. Tutkimuksessa ei myöskään selvitetty yhteistyön toisen osapuolen eli kauppiaiden näkemyksiä.

Opinnäytetyöprosessi alkoi tammikuussa 2020. Opinnäytetyö valmistui marraskuussa 2020. Tietoperustan keskeisenä lähteenä käytettiin Sir John Whitmoren (2017) teosta Coaching for Performance, koska se on alansa johtava, maailmanlaajuisesti arvostettu ja kansainvälisen International Coaching Federationin hyväksymä coaching kirja.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä ja haastattelujen osalta saavutettiin 100 % vastaajamäärä. Aineisto analysoitiin käyttäen teoriasidonnaista sisällönanalysointimenetelmää. Analysoinnissa käytettiin apuna kvantifioitua aineistoa.

Tutkimustuloksista on todettavissa, että coaching soveltuu hyvin menetelmäksi ketjupäällikön ja kauppiaan väliseen yhteistyöhön. Ketjupäälliköillä on jonkin verran tietoa coachingista ja he jo osittain käyttävät työssään coachingin tapaisia menetelmiä. Painopiste on kuitenkin enemmän operatiivisen toiminnan sparrauksessa, kun se coachingin periaatteiden mukaisesti ennemminkin olisi henkilöön ja hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin kohdistuvaa. Coachingia opitaan harjoittelemalla sitä käytännössä ja hyödyntämällä GROW-mallia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste