Leanin hyödyntäminen laadunhallinnassa
Nyman, Niina (2020)
Nyman, Niina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424020
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää leanin käyttömahdollisuuksia laadunhallintaryhmän toiminnassa. Työ tehtiin Fortum Power and Heat Oy:n Loviisan voimalaitokselle.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka koostuu kirjallisesta ja kokeellisesta osuudesta. Kirjallisessa osuudessa perehdyttiin leanin keskeisiin käsitteisiin ja menetelmiin. Kokeellisessa osuudessa laadunhallintaryhmän leanin tuntemusta ja ryhmän nykytilaa kartoitettiin haastattelemalla laadunhallintaryhmän jäseniä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina, ja tulokset koostettiin nimettöminä. Ryhmän toiminnan nykytilaa kartoitettiin myös gemba-läpikävelyjen avulla ja piirrettiin arvovirtakaavio. Lisäksi asiakirjojen päiväkohtaisista vaihteluista ja läpimenoajoista kerättiin dataa, joiden avulla piirrettiin SPC-kuvaajia. Kuvaajista tehtiin päätelmiä asiakirjojen kommentointi- ja tarkastusprosessin käyttäytymisestä. Prosessin havaittiin olevan melko ennustettava ja stabiili.
Työn tuloksena laadunhallintaryhmälle annettiin kehitysehdotuksia työtehtävien sujuvoittamiseen lean-työkalujen avulla. Sopivimpia työkaluja ryhmän toiminnan kehittämiseen havaittiin olevan A3-ongelmanratkaisumalli, kaizen, kanban soveltuvin osin, vakioitu työ ja gemba-läpikävely. Lisäksi laadunhallintaryhmän toiminnassa nähtiin parannettavaa eniten ryhmän sisäisessä tiedonkulussa ja asiakirjojen kommentoinnin tasalaatuisuudessa. The goal of this thesis was to study the benefits of lean philosophy in quality management. The thesis was produced for Fortum & Heat Ltd., Loviisa Power Plant.
The thesis was conducted as a functional thesis composed of both a literal and an experimental part. In the literal part, fundamental concepts and methods of lean were reviewed. In the experimental part, previous lean knowledge and the current performance state of the quality management team was charted by interviewing members of the team. Interviews were carried out as semi-constructed individual interviews that were then combined into anonymous results. The current state of the group's performance was further analysed by applying gemba walks and value stream mapping. Additionally, data was collected on daily variation of the number and lead times of different document types and utilised to draw SPC curves. The curves were used to make conclusions on the
behaviour of the document commenting and reviewing process. The process was observed to be relatively predictable and stable.
As a result, propositions on how to improve the performance efficiency of the quality management team with lean tools were presented. The most suitable tools to be used for developing the performance were ascertained to be A3 problem solving model, kaizen, kanban on applicable parts, standardised work and gemba walks. Flow of information and consistency of the document commenting quality were seen as the most potential development targets of the team.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka koostuu kirjallisesta ja kokeellisesta osuudesta. Kirjallisessa osuudessa perehdyttiin leanin keskeisiin käsitteisiin ja menetelmiin. Kokeellisessa osuudessa laadunhallintaryhmän leanin tuntemusta ja ryhmän nykytilaa kartoitettiin haastattelemalla laadunhallintaryhmän jäseniä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina, ja tulokset koostettiin nimettöminä. Ryhmän toiminnan nykytilaa kartoitettiin myös gemba-läpikävelyjen avulla ja piirrettiin arvovirtakaavio. Lisäksi asiakirjojen päiväkohtaisista vaihteluista ja läpimenoajoista kerättiin dataa, joiden avulla piirrettiin SPC-kuvaajia. Kuvaajista tehtiin päätelmiä asiakirjojen kommentointi- ja tarkastusprosessin käyttäytymisestä. Prosessin havaittiin olevan melko ennustettava ja stabiili.
Työn tuloksena laadunhallintaryhmälle annettiin kehitysehdotuksia työtehtävien sujuvoittamiseen lean-työkalujen avulla. Sopivimpia työkaluja ryhmän toiminnan kehittämiseen havaittiin olevan A3-ongelmanratkaisumalli, kaizen, kanban soveltuvin osin, vakioitu työ ja gemba-läpikävely. Lisäksi laadunhallintaryhmän toiminnassa nähtiin parannettavaa eniten ryhmän sisäisessä tiedonkulussa ja asiakirjojen kommentoinnin tasalaatuisuudessa.
The thesis was conducted as a functional thesis composed of both a literal and an experimental part. In the literal part, fundamental concepts and methods of lean were reviewed. In the experimental part, previous lean knowledge and the current performance state of the quality management team was charted by interviewing members of the team. Interviews were carried out as semi-constructed individual interviews that were then combined into anonymous results. The current state of the group's performance was further analysed by applying gemba walks and value stream mapping. Additionally, data was collected on daily variation of the number and lead times of different document types and utilised to draw SPC curves. The curves were used to make conclusions on the
behaviour of the document commenting and reviewing process. The process was observed to be relatively predictable and stable.
As a result, propositions on how to improve the performance efficiency of the quality management team with lean tools were presented. The most suitable tools to be used for developing the performance were ascertained to be A3 problem solving model, kaizen, kanban on applicable parts, standardised work and gemba walks. Flow of information and consistency of the document commenting quality were seen as the most potential development targets of the team.