Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Yritysyhteistyön kehittäminen Mikkelin Kampparit ry:ssä

Huotelin, Kimmo (2020)

 
Avaa tiedosto
Huotelin_Kimmo.pdf (885.4Kt)
Lataukset: 


Huotelin, Kimmo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424046
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli yritysyhteistyön kehittäminen Mikkelin Kampparit ry:ssä. Toimeksiantajana tässä työssä toimi jääpalloon erikoistunut urheiluseura Mikkelin Kampparit ry. Seura on perustettu vuonna 1972, ja se tunnetaan jääpallopiireissä vahvasta juniorityöstä sekä miesten ja naisten edustusjoukkueiden SM-menestyksestä viimeisen vuosikymmenen ajalta.

Tämän opinnäytetyön ensimmäinen tutkimusongelma oli selvittää urheiluseurojen ja mikkeliläisten yritysten väliseen yhteistyöhön vaikuttavia tekijöitä. Toinen tutkimusongelma oli selvittää mikkeliläisten yritysten mielikuvaa siitä, kuinka potentiaalisena yhteistyökumppanina Kampparit nähdään kyseisissä yrityksissä. Tavoitteena oli tuottaa Kamppareille ehdotuksia yritysyhteistyön kehittämiseen.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä pääluvussa kerrottiin urheiluseuratoiminnasta yleisesti sekä urheiluseurojen toimintaympäristöstä, kohderyhmistä, taloudesta, markkinoinnista ja viestinnästä. Toinen pääluku koski sponsorointia. Siinä käsiteltiin urheiluseurojen sponsorointia lähinnä yrityksen näkökulmasta.

Tutkimus toteutettiin määrällisen ja laadullisen tutkimuksen avulla. Määrällinen tutkimus toteutettiin mikkeliläisille yrityksille sähköpostilla lähetettynä kyselynä. Laadullinen tutkimus tehtiin benchmarking-menetelmällä, jossa selvitettiin kahden ruotsalaisen jääpalloseuran yritysyhteistyötä käytännössä. Tietoa haluttiin kerätä ruotsalaisilta seuroilta, jotta saatiin laajempi ymmärrys aiheesta.

Tutkimuksessa selvisi, että yrityksissä merkittävimpinä tekijöinä yhteistyöpäätöksiin urheiluseurojen kanssa, pidetään urheiluseuran hyvää mainetta ja juniorityötä, yrityksen halua tukea paikallista urheiluseuraa sekä urheiluseuran ja yrityksen arvojen yhteensopivuutta. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että noin 2/3 vastanneista pitää Kamppareita vähintään mahdollisena yhteistyökumppanina. Tutkimuksen avulla saatiin laadittua Kamppareille kehittämisideoita, joiden avulla seura voi kehittää yritysyhteistyötä, hankkimaan lisää yhteistyökumppaneita ja saamaan sitä kautta lisää varoja toimintaan ja sen kehittämiseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste