Lapsen itsetunnon tukeminen ja vahvistaminen päiväkodin arjessa
Mäenpää, Monika (2020)
Mäenpää, Monika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424053
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka lasten itsetuntoa tuetaan ja vahvistetaan päiväkodin arjessa. Tavoitteena oli tutkia, minkälaista tietoa ja osaamista varhaiskasvattajilla on lasten itsetunnon tukemiseen ja vahvistamiseen sekä kiinnittää kasvattajien huomiota aiheen tärkeyteen. Työn tilaajana oli eteläsuomalainen keskisuuri päiväkoti, jossa on kuusi lapsiryhmää.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineistonhankintamenetelminä olivat osallistuva havainnointi ja teemahaastattelu. Havainnointiaineisto kerättiin kirjaamalla havaintoja 1–3-vuotiaiden ja 3–5-vuotiaiden ryhmissä. Teemahaastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna, johon osallistui kolme varhaiskasvattajaa. Äänitetty haastattelu litteroitiin, ja molemmat tutkimusaineistot analysoitiin teemoittelemalla yhtenä kokonaisuutena. Tietoperustassa avattiin itsetuntoa käsitteenä, lapsen itsetunnon vahvistamista sekä päiväkotia varhaiskasvatusympäristönä ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteita itsetunnon tukemisen näkökulmasta.
Tulosten mukaan varhaiskasvattajat pitävät itsetuntoa hyvin tärkeänä ja koko elämään vaikuttavana asiana. Lasten itsetunnon tukeminen ja vahvistaminen nivoutuu positiivisen ilmapiirin ympärille, joka syntyy muun muassa moninaisesta vuorovaikutuksesta, turvallisuudesta ja kasvattajien läsnäolosta. Lisäksi kasvattajat tukevat itsetuntoa asettamalla rajoja. Kasvattajat kertovat itsetunnon vahvistamisen sisältyvän varhaiskasvatussuunnitelmaan, mutta toteavat toimintansa myös tulevan ns. selkäytimestä ja olevan osa ammattitaitoa. He korostavat motivaation sekä arvojen ja asenteiden merkitystä työssään ja lasten itsetunnon tukemisessa. The purpose of this thesis was to find out how to support and strengthen the child’s self-esteem in the daily routines of a day care center. The aim was to find out what kind of knowledge and skills the educators have in order to support and strengthen the child’s self-esteem and remind them of its importance. The work was commissioned by a middle-sized day care center in southern Finland.
The thesis is a qualitative research, and the data were collected by participating observation and theme interview. Observations were documented in groups of children aged 1–3 years and 3–5 years. The theme interview was conducted as a group interview with three early childhood educators. The recorded theme interview was transcribed, and the whole research data were analyzed by thematizing. The theoretical basis of the thesis consists of the concept of self-esteem, strengthening the child’s self-esteem and day care centers as an early childhood education environment. In addition, the National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care is discussed from the perspective of supporting self-esteem.
The results show that early childhood educators think self-esteem is very important and affects the person’s entire life. Children’s self-esteem is supported and strengthened through a positive atmosphere. That consists of for example diverse interactions, safety, and the presence of educators. In addition, the educators support self-esteem by setting boundaries. The educators report that supporting self-esteem is incorporated in the early childhood education plan, but they also feel it is second nature to them and part of professionalism. They emphasize the importance of motivation, values, and attitudes in their work and in supporting children’s self-esteem.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineistonhankintamenetelminä olivat osallistuva havainnointi ja teemahaastattelu. Havainnointiaineisto kerättiin kirjaamalla havaintoja 1–3-vuotiaiden ja 3–5-vuotiaiden ryhmissä. Teemahaastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna, johon osallistui kolme varhaiskasvattajaa. Äänitetty haastattelu litteroitiin, ja molemmat tutkimusaineistot analysoitiin teemoittelemalla yhtenä kokonaisuutena. Tietoperustassa avattiin itsetuntoa käsitteenä, lapsen itsetunnon vahvistamista sekä päiväkotia varhaiskasvatusympäristönä ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteita itsetunnon tukemisen näkökulmasta.
Tulosten mukaan varhaiskasvattajat pitävät itsetuntoa hyvin tärkeänä ja koko elämään vaikuttavana asiana. Lasten itsetunnon tukeminen ja vahvistaminen nivoutuu positiivisen ilmapiirin ympärille, joka syntyy muun muassa moninaisesta vuorovaikutuksesta, turvallisuudesta ja kasvattajien läsnäolosta. Lisäksi kasvattajat tukevat itsetuntoa asettamalla rajoja. Kasvattajat kertovat itsetunnon vahvistamisen sisältyvän varhaiskasvatussuunnitelmaan, mutta toteavat toimintansa myös tulevan ns. selkäytimestä ja olevan osa ammattitaitoa. He korostavat motivaation sekä arvojen ja asenteiden merkitystä työssään ja lasten itsetunnon tukemisessa.
The thesis is a qualitative research, and the data were collected by participating observation and theme interview. Observations were documented in groups of children aged 1–3 years and 3–5 years. The theme interview was conducted as a group interview with three early childhood educators. The recorded theme interview was transcribed, and the whole research data were analyzed by thematizing. The theoretical basis of the thesis consists of the concept of self-esteem, strengthening the child’s self-esteem and day care centers as an early childhood education environment. In addition, the National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care is discussed from the perspective of supporting self-esteem.
The results show that early childhood educators think self-esteem is very important and affects the person’s entire life. Children’s self-esteem is supported and strengthened through a positive atmosphere. That consists of for example diverse interactions, safety, and the presence of educators. In addition, the educators support self-esteem by setting boundaries. The educators report that supporting self-esteem is incorporated in the early childhood education plan, but they also feel it is second nature to them and part of professionalism. They emphasize the importance of motivation, values, and attitudes in their work and in supporting children’s self-esteem.