Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Kävelyn vaiheet ja havainnointi sekä polvi- ja lonkkanivelrikon vaikutukset kävelyyn: Videomateriaali opetuksen tueksi Seinäjoen ammattikorkeakoulun fysioterapeuttiopiskelijoille
Kivelä, Jenni; Sipilä, Pauliina (2020)
Kivelä, Jenni
Sipilä, Pauliina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424056
Tiivistelmä
Kävely on osa jokapäiväistä elämää. Se on monimutkainen liikesarja, sisältäen monia alaraajojen, yläraajojen ja vartalon liikkeitä. Kävely vaatii hermoston sekä tuki- ja liikuntaelimistön yhteistyötä. Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa kävellä, vaan kävelyyn vaikuttavat esimerkiksi kehon rakenne ja ikä. Kävely koostuu askelsykleistä, jotka jaetaan kahdeksaan vaiheeseen. Vaiheiden avulla kävelyä voidaan tutkia ja analysoida. Kävelyn analysointia voidaan käyttää esimerkiksi poikkeavuuksien määrittämiseen, jonka avulla voidaan suunnitella terapian sisältö. Osana kuntoutusprosessia kävelyanalyysiä voidaan käyttää lisäksi kuntoutuksen motivointiin, apuvälinetarpeen määrittelyyn, leikkaustarpeen ja leikkauksen jälkeisten tulosten arviointiin.
Nivelrikko on maailman yleisin nivelsairaus ja Suomessa noin 400 000 ihmistä sairastaa joko polven tai lonkan nivelrikkoa. Nivelrikko on koko nivelen sairaus tuottaen muutoksia rustoon, luuhun, nivelkapseliin ja lihaksiin. Nivelrikon tuomat liikerajoitukset, kipu, nivelen jäykkyys ja muutokset alaraajojen linjauksessa sekä lihasvoimassa vaikuttavat laaja-alaisesti kävelyyn. Yksi merkittävimmistä seurauksista on toimintakyvyn heikkeneminen. Sekä polven että lonkan nivelrikko heikentävät toiminta- ja liikkumiskykyä rasituskivun ja jäykkyyden vuoksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tukea fysioterapeuttiopiskelijoiden kävelyn analysoinnin opiskelua sekä terveillä että nivelrikkoa sairastavilla henkilöillä. Tavoitteena oli tuottaa videomuotoinen opetusmateriaali Seinäjoen ammattikorkeakoulun fysioterapeuttiopiskelijoille kävelyn analysoinnin oppimisen tueksi. Videolla esitellään aluksi yleistä tietoa kävelystä ja sen perusedellytyksistä. Toisena osana videossa käsitellään kävelyn vaiheita ja tuodaan esille, mihin havainnoinnissa kannattaa kiinnittää huomiota. Viimeisenä osana havainnoidaan tarkemmin nivelrikkoa sairastavan henkilön kävelyssä esiintyviä muutoksia.
Opetusvideosta kerättiin palautetta opettajilta ja toisen vuoden fysioterapeuttiopiskelijoilta. Palautteessa toistui videon tarpeellisuus ja opiskelijat kertoivat, että videomuotoinen materiaali olisi havainnollistava ja tukisi opiskelua. Myös muiden vuosikurssien opiskelijat pitivät aihetta tärkeänä. Video jää Seinäjoen ammattikorkeakoulun fysioterapian tutkinto-ohjelman opetuskäyttöön.
Nivelrikko on maailman yleisin nivelsairaus ja Suomessa noin 400 000 ihmistä sairastaa joko polven tai lonkan nivelrikkoa. Nivelrikko on koko nivelen sairaus tuottaen muutoksia rustoon, luuhun, nivelkapseliin ja lihaksiin. Nivelrikon tuomat liikerajoitukset, kipu, nivelen jäykkyys ja muutokset alaraajojen linjauksessa sekä lihasvoimassa vaikuttavat laaja-alaisesti kävelyyn. Yksi merkittävimmistä seurauksista on toimintakyvyn heikkeneminen. Sekä polven että lonkan nivelrikko heikentävät toiminta- ja liikkumiskykyä rasituskivun ja jäykkyyden vuoksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tukea fysioterapeuttiopiskelijoiden kävelyn analysoinnin opiskelua sekä terveillä että nivelrikkoa sairastavilla henkilöillä. Tavoitteena oli tuottaa videomuotoinen opetusmateriaali Seinäjoen ammattikorkeakoulun fysioterapeuttiopiskelijoille kävelyn analysoinnin oppimisen tueksi. Videolla esitellään aluksi yleistä tietoa kävelystä ja sen perusedellytyksistä. Toisena osana videossa käsitellään kävelyn vaiheita ja tuodaan esille, mihin havainnoinnissa kannattaa kiinnittää huomiota. Viimeisenä osana havainnoidaan tarkemmin nivelrikkoa sairastavan henkilön kävelyssä esiintyviä muutoksia.
Opetusvideosta kerättiin palautetta opettajilta ja toisen vuoden fysioterapeuttiopiskelijoilta. Palautteessa toistui videon tarpeellisuus ja opiskelijat kertoivat, että videomuotoinen materiaali olisi havainnollistava ja tukisi opiskelua. Myös muiden vuosikurssien opiskelijat pitivät aihetta tärkeänä. Video jää Seinäjoen ammattikorkeakoulun fysioterapian tutkinto-ohjelman opetuskäyttöön.