Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kriisiauttamisen opas ja palveluhakemisto: Käsikirja kriisissä olevan kohtaamisen tueksi Seinäjoen Helluntaiseurakunnan työntekijöille ja vapaaehtoisille

Kurkimäki, Tuuli (2020)

Avaa tiedosto
opinnäytetyo (2.321Mt)
Lataukset: 


Kurkimäki, Tuuli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424071
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli luoda kriisityön käsikirja Seinäjoen Helluntaiseurakunnalle osaksi kehitteillä olevaa perehdytysmateriaalia. Tavoitteet oppaalle kiteytyvät kolmeen teemaan: yksilön kriisiauttaminen, yhteisöllisen ja yhteiskunnallisen kriisitilanteen hallinta ja työnjako sekä palveluverkosto yhteystietoineen. Tarkoitus oli ohjeistaa työntekijöitä ja vapaaehtoisia kriisiauttamisessa, selkiyttää toimintakulttuuria ja työnjakoa kriisitilanteissa sekä esitellä Seinäjoen kriisityön palveluverkostoa. Helluntaiseurakunta on kolmannen sektorin toimija. Työntekijät ja vapaaehtoiset erilaisilla koulutustaustoilla kohtaavat ihmisiä monenlaisissa kriiseissä. Paikallisiin, henkilökohtaisiin ja seurakuntayhteisöä koskeviin kriiseihin halutaan varautua entistä paremmin. Kriisityötä tekeville halutaan antaa selkeät ohjeet auttamiseen.

Käsikirja koostuu kolmesta osasta. Ensin määritellään erilaiset kriisit ja akuutin kriisin vaiheet. Lisäksi kerrotaan, mitä tulee ottaa huomioon kriisin eri vaiheissa olevia autettaessa. Toisessa osassa kuvataan kriisinhallinnan neljä osa-aluetta: tunnistaminen, vastuut, käytännön toiminta ja tiedottaminen. Kolmannessa osassa esitellään muut toimijat ja kootaan yhteen näiden yhteystiedot helpottamaan palveluohjausta.
 
The thesis was commissioned by the Pentecostal Church in Seinäjoki. The aim of the thesis was to create a facilitation guide pertaining to acute crisis support in the church. The guide was created as part of familiarization material for the workers as well as volunteers from different kinds of occupational backgrounds. The objectives of the thesis were to facilitate supporting an individual facing a crisis, to clarify the operational culture and division of tasks in crisis situations and to introduce the crisis support services network in Seinäjoki.

The Pentecostal Church is a third sector operator. There is a need for more systematic organization concerning crisis situations in the church. Therefore, a guide for crisis support and crisis management, including basic information and operational instructions, is needed.

The guide is divided into three parts. The first part defines different types of crises and the phases of an acute crisis. It also lists things to consider when supporting individuals in each phase. The second part describes four main areas of crisis management, i.e. identification, responsibilities, practice and communication. The third part introduces other local actors providing crisis services. A directory of contact information to facilitate case management was gathered.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste