KymiRingin moottoriratakäyttäjien asiakasprofiilit
Visamo, Kaisa; Nieminen, Minna (2020)
Visamo, Kaisa
Nieminen, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424102
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli luoda moottoriradan käyttäjien asiakasprofiilit KymiRing Oy:lle. KymiRing on Iitissä sijaitseva uusi moottoriurheilu- ja koulutuskeskus, ainoa kansainvälisen tason moottorirata Suomessa. Tuotetuilla asiakasprofiileilla KymiRing Oy pystyy kohdentamaan markkinointiaan ja palveluitaan tiettyjä asiakasryhmiä varten sekä löytämään uusia, potentiaalisia asiakasryhmiä.
Tämän opinnäytetyön tutkimusprosessissa keskityttiin monipuolisen käyttäjätiedon keräämiseen ja sen analysoimiseen. Käytetyt tutkimusmenetelmät olivat laadullisia tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyöprosessissa hyödynnettiin muotoiluajattelua ja palvelumuotoilun menetelmiä. Muotoiluprosessissa on tärkeää löytää oikea ongelma ja määritellä sekä rajata se, jotta tutkimustieto pystytään analysoimaan tarkasti. Sen myötä voidaan innovoida ratkaisuja ja kehittää niitä, jotta päästään prosessin loppuvaiheeseen eli ongelman ratkaisemiseen kehitetyn ratkaisumallin avulla.
Tutkimusmenetelmiksi valikoituivat benchmarking eli vertailututkimus, havainnointi, puolistrukturoidut haastattelut ja asiantuntijahaastattelu. Kerättyä tutkimusaineistoa koostettiin matriisiin, jota analysoitiin samankaltaisuuskaavion avulla selkeämmäksi kokonaisuudeksi. Tämän perusteella suoritettiin kohdennetusti koostetuille asiakasryhmille tarkentavia haastatteluja lisätiedon kartuttamiseksi. Analysoidun tutkimusaineiston ja kohdennettujen asiakasryhmähaastatteluiden pohjalta koottiin materiaali, jonka perusteella aloitettiin asiakasprofiilien kartoittaminen.
Tämä opinnäytetyö on produktiivinen, ja sen lopputuotoksena syntyivät asiakasprofiilit ja niistä muodostetut visualisoinnit. Kerätyn tutkimusaineiston perusteella luotiin lopulta viisi erilaista ratakäyttäjäasiakasta. Muodostetuista ratakäyttäjien asiakasprofiileista visualisoitiin ratakäyttäjäkortit persoonatyökalun avulla. Ratakäyttäjäkortit tuovat tiivistetysti ilmi kaikkien ratakäyttäjäprofiilien ominaisuudet, tarpeet ja motiivit sekä palveluiden tarpeet. Tämä opinnäytetyö ja sen lopputuotoksena syntyneet asiakasprofiilit sekä ratakäyttäjäkortit luovutetaan KymiRing Oy:lle tueksi kehittämään heidän asiakasymmärrystään matkalla kohti tuottavaa liiketoimintaa. The aim of the thesis was to create the customer profiles of the race track users for
KymiRing. The company of KymiRing is a new motorsport and driving training center located in Iitti, in southeastern Finland. KymiRing is the only international level race track in Finland and the leading race track in northern Europe.
The research process of the thesis focused on the collection and analysis of diverse user data. In this thesis were used qualitative research methods. The thesis process is utilized design thinking and service design methods. The benchmarking, observation, semi-structured interviews and an expert interview were selected as research methods. The collected research material was compiled into a matrix, which was analyzed using a similarity diagram into a clearer whole. Based on this, targeted interviews were conducted with targeted customer groups to gather additional information. Based on the research material and targeted customer group interviews, material was compiled, based on which the mapping of customer profiles started.
The thesis is productive and resulted in customer profiles and the visualizations formed from them. Based on the collected research data, five different customer profiles were eventually created. The race track user cards were visualized using a personas tool of the five generated customer profiles of the race track users. The race track user cards summarize the characteristics, needs and motives of all user profiles as well as the needs of the services. This thesis and customer profiles, as well as the race track user cards created as a result, will be handed over to KymiRing Oy to support the development of their customer understanding on the way to a more productive business.
Tämän opinnäytetyön tutkimusprosessissa keskityttiin monipuolisen käyttäjätiedon keräämiseen ja sen analysoimiseen. Käytetyt tutkimusmenetelmät olivat laadullisia tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyöprosessissa hyödynnettiin muotoiluajattelua ja palvelumuotoilun menetelmiä. Muotoiluprosessissa on tärkeää löytää oikea ongelma ja määritellä sekä rajata se, jotta tutkimustieto pystytään analysoimaan tarkasti. Sen myötä voidaan innovoida ratkaisuja ja kehittää niitä, jotta päästään prosessin loppuvaiheeseen eli ongelman ratkaisemiseen kehitetyn ratkaisumallin avulla.
Tutkimusmenetelmiksi valikoituivat benchmarking eli vertailututkimus, havainnointi, puolistrukturoidut haastattelut ja asiantuntijahaastattelu. Kerättyä tutkimusaineistoa koostettiin matriisiin, jota analysoitiin samankaltaisuuskaavion avulla selkeämmäksi kokonaisuudeksi. Tämän perusteella suoritettiin kohdennetusti koostetuille asiakasryhmille tarkentavia haastatteluja lisätiedon kartuttamiseksi. Analysoidun tutkimusaineiston ja kohdennettujen asiakasryhmähaastatteluiden pohjalta koottiin materiaali, jonka perusteella aloitettiin asiakasprofiilien kartoittaminen.
Tämä opinnäytetyö on produktiivinen, ja sen lopputuotoksena syntyivät asiakasprofiilit ja niistä muodostetut visualisoinnit. Kerätyn tutkimusaineiston perusteella luotiin lopulta viisi erilaista ratakäyttäjäasiakasta. Muodostetuista ratakäyttäjien asiakasprofiileista visualisoitiin ratakäyttäjäkortit persoonatyökalun avulla. Ratakäyttäjäkortit tuovat tiivistetysti ilmi kaikkien ratakäyttäjäprofiilien ominaisuudet, tarpeet ja motiivit sekä palveluiden tarpeet. Tämä opinnäytetyö ja sen lopputuotoksena syntyneet asiakasprofiilit sekä ratakäyttäjäkortit luovutetaan KymiRing Oy:lle tueksi kehittämään heidän asiakasymmärrystään matkalla kohti tuottavaa liiketoimintaa.
KymiRing. The company of KymiRing is a new motorsport and driving training center located in Iitti, in southeastern Finland. KymiRing is the only international level race track in Finland and the leading race track in northern Europe.
The research process of the thesis focused on the collection and analysis of diverse user data. In this thesis were used qualitative research methods. The thesis process is utilized design thinking and service design methods. The benchmarking, observation, semi-structured interviews and an expert interview were selected as research methods. The collected research material was compiled into a matrix, which was analyzed using a similarity diagram into a clearer whole. Based on this, targeted interviews were conducted with targeted customer groups to gather additional information. Based on the research material and targeted customer group interviews, material was compiled, based on which the mapping of customer profiles started.
The thesis is productive and resulted in customer profiles and the visualizations formed from them. Based on the collected research data, five different customer profiles were eventually created. The race track user cards were visualized using a personas tool of the five generated customer profiles of the race track users. The race track user cards summarize the characteristics, needs and motives of all user profiles as well as the needs of the services. This thesis and customer profiles, as well as the race track user cards created as a result, will be handed over to KymiRing Oy to support the development of their customer understanding on the way to a more productive business.