Autismikirjon henkilöiden mielekkään vapaa-ajan mahdollistaminen
Hyttinen, Annina (2020)
Hyttinen, Annina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022495
Tiivistelmä
Autismikirjon häiriö on aivojen neurobiologinen kehityshäiriö, joka vaikuttaa ihmisen tapaan kokea ympäröivä maailma, sekä tapaan viestiä ja olla vuorovaikutuksessa. Autismiliiton mukaan nuorten, aikuisten ja vanhusten autismikuntoutuksen järjestäminen on vielä puutteellista verrattuna lasten kuntoutukseen tai sitä ei ole saatavissa riittävästi.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Setlementti Ukonhatun autismikuntoutus ja opinnäytetyö on integroiva kirjallisuuskatsaus. Tarkoituksena oli kuvata miten autismikirjon nuorten ja aikuisten vapaa-ajan viettoa voitaisi tukea.
Yleisesti tiedetään, että vapaa-ajan aktiviteetteihin osallistuminen edistää subjektiivista hyvinvointia. Vapaa-aika on autismikirjon henkilöille vaikeaa aikaa, koska se aika on usein organisoimatonta, abstraktia ja sen suunnittelu vaatii mielikuvitusta.
Työ toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena, tutkimuksia haettiin Chinal-, Pubmed ja Cochrane library tietokannoista. Lopulta katsaukseen valikoitui kolme tutkimusta, jotka on julkaistu 2010 - 2016 välillä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavasti ja tutkimusten tuloksia analysoitiin inhimillisen toiminnan mallin kautta.
Tuloksien interventiot hyödyntävät inhimillisen toiminnan mallin yhdeksästä terapeuttisesta strategiasta neljää, jotka ovat jäsentäminen (strukturing), tunnistaminen (identify), valmentaminen (coaching) ja rohkaiseminen (encouraging). Tärkeimpinä keinoina vapaa-ajan toimintojen mahdollistamiseksi nähtiin struktuuri sekä sosiaalisten taitojen harjoittelu.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Setlementti Ukonhatun autismikuntoutus ja opinnäytetyö on integroiva kirjallisuuskatsaus. Tarkoituksena oli kuvata miten autismikirjon nuorten ja aikuisten vapaa-ajan viettoa voitaisi tukea.
Yleisesti tiedetään, että vapaa-ajan aktiviteetteihin osallistuminen edistää subjektiivista hyvinvointia. Vapaa-aika on autismikirjon henkilöille vaikeaa aikaa, koska se aika on usein organisoimatonta, abstraktia ja sen suunnittelu vaatii mielikuvitusta.
Työ toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena, tutkimuksia haettiin Chinal-, Pubmed ja Cochrane library tietokannoista. Lopulta katsaukseen valikoitui kolme tutkimusta, jotka on julkaistu 2010 - 2016 välillä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavasti ja tutkimusten tuloksia analysoitiin inhimillisen toiminnan mallin kautta.
Tuloksien interventiot hyödyntävät inhimillisen toiminnan mallin yhdeksästä terapeuttisesta strategiasta neljää, jotka ovat jäsentäminen (strukturing), tunnistaminen (identify), valmentaminen (coaching) ja rohkaiseminen (encouraging). Tärkeimpinä keinoina vapaa-ajan toimintojen mahdollistamiseksi nähtiin struktuuri sekä sosiaalisten taitojen harjoittelu.