Kasvatusyhteistyö yksityisessä päiväkodissa: Vanhempien kokemuksia kasvatusyhteistyön toteutumisesta
Mäkelä, Adele (2020)
Mäkelä, Adele
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122577
Tiivistelmä
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) mukaan kasvatusyhteistyöllä on tärkeä merkitys varhaiskasvatuksen kokonaisuudessa. Varhaiskasvatuslaissa (2018) yhdeksi tavoitteeksi määritetään huoltajien tukeminen kasvatustyössä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada yksityisen päiväkodin vanhemmilta informaatiota, jonka pohjalta päiväkodin ja kodin välistä kasvatusyhteistyötä voidaan kehittää. Tavoitteena oli löytää vanhempien kokemia mahdollisia epäkohtia yhteistyössä sekä saada tietoa siitä, mitä vanhemmat haluaisivat kuulla lastensa päivästä päiväkodissa.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jossa hyödynnettiin myös laadullisen tutkimuksen keinoja. Aineisto kerättiin Webropol- ohjelman avulla sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyn vastausprosentti oli 12,5 %, eli kyselyyn vastasi 80 vanhemman perusjoukosta 10. Aineiston avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja strukturoidut kysymykset sekä Webropol- ohjelmaa että Exceliä hyödyntäen.
Kyselyn perusteella vanhemmat ovat pääasiassa tyytyväisiä kasvatusyhteistyöhön päiväkodin kanssa. Tuloksista nousi selkeästi muutama epäkohta yhteistyön toteutumisesta; Kommunikointi, viestintä sekä henkilöstön riittävyys ja vaihtuvuus. Vanhemmat pitävät päivittäisiä keskusteluja tuonti- ja hakutilanteissa tärkeänä, kuitenkaan kommunikointi lapsen arjesta ja kehityksestä ei ole niin sujuvaa kuin vanhemmat toivoisivat. Kyselystä selvisi, että vanhemmat haluaisivat kuulla lastensa päivästä eri osa-alueilta nykyistä enemmän. Jatkotutkimuksena voisi tutkia esimerkiksi sitä, minkälainen viestintästrategia palvelisi vanhempia ja työntekijöitä mahdollisimman hyvin, jotta informaatio vastaisi molemmin puolin tarpeita ja toiveita.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jossa hyödynnettiin myös laadullisen tutkimuksen keinoja. Aineisto kerättiin Webropol- ohjelman avulla sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyn vastausprosentti oli 12,5 %, eli kyselyyn vastasi 80 vanhemman perusjoukosta 10. Aineiston avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja strukturoidut kysymykset sekä Webropol- ohjelmaa että Exceliä hyödyntäen.
Kyselyn perusteella vanhemmat ovat pääasiassa tyytyväisiä kasvatusyhteistyöhön päiväkodin kanssa. Tuloksista nousi selkeästi muutama epäkohta yhteistyön toteutumisesta; Kommunikointi, viestintä sekä henkilöstön riittävyys ja vaihtuvuus. Vanhemmat pitävät päivittäisiä keskusteluja tuonti- ja hakutilanteissa tärkeänä, kuitenkaan kommunikointi lapsen arjesta ja kehityksestä ei ole niin sujuvaa kuin vanhemmat toivoisivat. Kyselystä selvisi, että vanhemmat haluaisivat kuulla lastensa päivästä eri osa-alueilta nykyistä enemmän. Jatkotutkimuksena voisi tutkia esimerkiksi sitä, minkälainen viestintästrategia palvelisi vanhempia ja työntekijöitä mahdollisimman hyvin, jotta informaatio vastaisi molemmin puolin tarpeita ja toiveita.