Videovälitteisen etävastaanottopalvelun käyttöönotto ja käytön vakiintuminen perusterveydenhuollossa: Hoitotyöntekijän näkökulma
Tamski, Marika (2020)
Tamski, Marika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111322786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111322786
Tiivistelmä
Yhteiskunnalliset muutokset ja sähköisten palvelujen kasvava tarve ovat asettaneet terveydenhuollolle tarpeen uusien, myös digitaalisten palvelumuotojen käyttöönottoon. Samaan aikaan videovälitteistä etävastaanottopalvelua käytetään Suomessa perusterveydenhuollossa vielä melko vähän, vaikka maantieteelliset välimatkat ovat pitkiä ja etävastaanoton avulla erikoislääkäripalvelujen saatavuus voidaan turvata myös pienemmillä paikkakunnilla.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä tekijöitä organisaation tulee ottaa huomioon videovälitteisen etävastaanottopalvelun käyttöönottoprosessissa, jotta prosessi tukee käyttäjälähtöisyyttä ja edistää palvelun integroitumista osaksi käytännön hoitotyötä perusterveydenhuollossa. Tutkimuksen tavoitteena on edistää videovälitteisen etävastaanottopalvelun käyttöönottoa ja käytön vakiintumista perusterveydenhuollon terveyskeskuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin sähköisellä Webropol -kyselylomakkeella. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja analyysin jälkeen suoritettiin refleksiivinen sähköpostihaastattelu.
Tulosten mukaan videovälitteisen etävastaanottopalvelun käyttöönottoon ja käytön vakiintumiseen vaikuttavat monet eri tekijät, jotka voidaan määritellä työntekijään, organisaatioon ja potilaaseen kohdistuviin tekijöihin. Tuloksista nousi esiin käyttöönottoprosessien hyvän suunnittelun sekä hoitotyöntekijöiden koulutuksen ja tukemisen merkitys. Hyvä suunnittelu sisältää sekä saatavan hyödyn ja palvelun tarpeen kartoituksen että teknologian ja toimintaympäristön toimivuuden ja laitteiden saatavuuden varmistamisen.
Tulosten perusteella hoitotyöntekijöiden koulutus tulee suunnitella ja aloittaa jo ennen varsinaista käyttöönottoa, kohdistettu koulutus ja tarvittava taitojen ylläpito tulee huomioida myös resursoinnissa. On myös tärkeää huomioida, että sovellusten käytettävyys, saatavilla oleva tekninen tuki ja kannustus käyttöön lisäävät käyttäjien käyttömyönteisyyttä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä tekijöitä organisaation tulee ottaa huomioon videovälitteisen etävastaanottopalvelun käyttöönottoprosessissa, jotta prosessi tukee käyttäjälähtöisyyttä ja edistää palvelun integroitumista osaksi käytännön hoitotyötä perusterveydenhuollossa. Tutkimuksen tavoitteena on edistää videovälitteisen etävastaanottopalvelun käyttöönottoa ja käytön vakiintumista perusterveydenhuollon terveyskeskuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin sähköisellä Webropol -kyselylomakkeella. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja analyysin jälkeen suoritettiin refleksiivinen sähköpostihaastattelu.
Tulosten mukaan videovälitteisen etävastaanottopalvelun käyttöönottoon ja käytön vakiintumiseen vaikuttavat monet eri tekijät, jotka voidaan määritellä työntekijään, organisaatioon ja potilaaseen kohdistuviin tekijöihin. Tuloksista nousi esiin käyttöönottoprosessien hyvän suunnittelun sekä hoitotyöntekijöiden koulutuksen ja tukemisen merkitys. Hyvä suunnittelu sisältää sekä saatavan hyödyn ja palvelun tarpeen kartoituksen että teknologian ja toimintaympäristön toimivuuden ja laitteiden saatavuuden varmistamisen.
Tulosten perusteella hoitotyöntekijöiden koulutus tulee suunnitella ja aloittaa jo ennen varsinaista käyttöönottoa, kohdistettu koulutus ja tarvittava taitojen ylläpito tulee huomioida myös resursoinnissa. On myös tärkeää huomioida, että sovellusten käytettävyys, saatavilla oleva tekninen tuki ja kannustus käyttöön lisäävät käyttäjien käyttömyönteisyyttä.