Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hyvinvointia tukevat mobiilisovellukset osaksi kouluterveydenhuollon terveysneuvontaa

Kovanen, Matleena (2020)

Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Kovanen_Matleena.pdf (1.521Mt)
Lataukset: 


Kovanen, Matleena
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111422860
Tiivistelmä
Kouluikäisten lasten ja nuorten runsas älylaitteiden käyttö luo otolliset edellytykset integroida terveyden edistäminen välineeseen ja toimintaan, jotka ovat osa koululaisten jokapäiväistä elämää ja joihin koululaisilla on positiivinen tunneside valmiina. Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää mobiilisovellusten hyödyntämistä kouluterveydenhuollon terveysneuvonnassa kouluterveydenhoitajien sekä kouluterveydenhuollon asiakkaina olevien lasten ja nuorten kanssa. Tavoitteena oli pilotoida mobiilisovellusten käyttöä kouluterveydenhoitajien toteuttamassa terveysneuvonnassa sekä kartoittaa niin kouluterveydenhoitajien kuin oppilaiden näkökulmaa mobiilisovellusten käytöstä oppilaiden terveyden edistämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, mikä piti sisällään sekä käytännön pilotoinnin, että tiedon keruun laadullisin ja määrällisin menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin kehittämistyössä mukana olleilta kouluterveydenhoitajilta sekä 10-16-vuotiailta, hyvinvointia tukevia mobiilisovelluksia käyttäneiltä oppilailta. Laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Hyvinvointia tukevien mobiilisovellusten hyödyntäminen kouluterveydenhuollon terveysneuvonnassa mahdollisti vaikuttavien terveydenedistämismenetelmien toteutumisen. Oppilaat ja kouluterveydenhoitajat kokivat mobiilisovellukset hyödyllisenä ja mielekkäänä tapana edistää lasten ja nuorten terveyttä. Mobiilisovelluksilla voitiin lisätä kouluterveydenhuollon terveysneuvonnan asiakaslähtöisyyttä ja nykyaikaisuutta, korvaamatta kuitenkaan muita, aikaisemmin hyödyllisiksi havaittuja menetelmiä. Pilotointi toimi kehittäjäryhmän kouluterveydenhoitajille oppimisprosessina ja asenteiden muokkaajina. Pilotoinnin pohjalta luotiin Jyväskylän yhteistoiminta-alueen (Jyte) kouluterveydenhuoltoon toimintatavat hyvinvointia tukevien mobiilisovellusten käyttöön, jotta uusi työmenetelmä jäisi pysyväksi käytänteeksi. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää esimerkinomaisesti sisällyttäessä mobiilisovelluksia osaksi terveydenhuollon terveysneuvontaa sekä kehitettäessä kouluterveydenhuollon terveysneuvonnan menetelmiä.
 
The extensive use of smart devices by school-aged children and young people creates suitable conditions to integrate health promotion into a tool and activities that are a pre-existing part of schoolchildren’s daily lives and for which schoolchildren have a positive emotional connection pre-established. The purpose of the thesis was to promote the utilization of mobile applications in school health care’s counselling with school nurses and the students. The aim was to pilot the use of mobile applications in health counselling by school nurses and to map the perspectives of both school nurses and students on the use of mobile applications in the promotion of school health care
The thesis was carried out as an action research, which included both practical piloting and data collection using qualitative and quantitative methods. The research material was collected from school nurses involved in the development work and from 10-16-year-old students who used mobile applications that support well-being. Qualitative data was analyzed by content analysis.
The utilization of mobile applications that support well-being in school health care’s health counseling enabled the implementation of influencing health promotion methods. The pupils and the school nurses found the mobile applications to be a useful and meaningful way to promote the health of children and young people. The applications were able to increase the customer-orientation and modernity of school health care counselling, without impeding or replacing other methods that were previously found to be useful. The pilot acted as a learning process and attitude modifier for the development team’s school nurses. Based on the pilot, new procedures for the use of mobile applications that support well-being were created in Jyväskylä’s co-operation area (Jyte) so that the new method of practice would remain as a permanent part of school health care also in the future. The thesis can be utilized as an example when incorporating mobile applications into any health care counseling and when developing the health counselling in school health care.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste