Tavoitteellinen vuorovaikutus IPS-mallissa: integroiva kirjallisuuskatsaus
Vettenranta, Anna-Katriina (2020)
Vettenranta, Anna-Katriina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023481
Tiivistelmä
Mielenterveysasiakkaiden keskuudessa työttömyysaste on muuta väestöä korkeampi. Näyttöön perustuva tuetun työllistämisen IPS-malli (Individual Placement and Support) on todettu olevan merkittävästi perinteisiä työhönvalmennuskeinoja tehokkaampi interventio mielenterveysasiakkaiden työllistymisessä. IPS-mallin laatukriteerien noudattamisesta huolimatta on huomattu, että osa työhönvalmentajista saa aikaiseksi parempia työllistymistuloksia kuin toiset. On ehdotettu, että työhönvalmentajan osaaminen vaikuttaa työn tuloksellisuuteen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata IPS-mallin mukaisesti työskentelevän työhönvalmentajan vuorovaikutusta asiakastyössä. Tavoitteena on selvittää integroivan kirjallisuuskatsauksen avulla millaisia Tarkoituksellisen vuorovaikutusmallin (IRM) mukaisia vuorovaikutustaitoja ja terapiatyylejä työhönvalmentajat käyttävät tukiessaan asiakkaan työllistymisprosessia IPS-mallissa. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui mukaan viisi (5) tutkimusartikkelia tietokannoista ProQuest Central, Cinahl Plus Full Text (Ebsco), Medline ja Pubmed.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena vahvimmin työllistymistä tukeviksi vuorovaikutuksellisiksi seikoiksi nousivat asiakaskeskeinen yhteistyö, kunnioittava ja empaattinen kohtaaminen, asiakkaan kuuntelu ja kuulluksi tuleminen sekä rohkaiseva työote ja työhönvalmentajan mukautumiskyky. Erityisosaamisena nousi esiin työllistymiseen liittyvä neuvonta.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että asiakkaan työllistymistä voidaan tukea vuorovaikutuksellisin keinoin monin eri tavoin. IPS-prosessissa määritellyt elementit sekä toipumisorientaation mukainen filosofia näyttävät tukevan asiakkaan ja työhönvalmentajan välistä vuorovaikutusta. Jatkotutkimuksena suositellaan pitkittäistutkimusta raportoitujen tulosten vaikuttavuudesta. Background: Among mental health clients, the unemployment rate is higher than in the rest of the population. The evidence-based Individual Placement and Support (IPS) model of supported employment has been found to be a significantly more effective intervention in the employment of mental health clients than traditional vocational programs. Despite adherence to the quality criteria of the IPS model, it has been found that some employment specialists (ES) achieve better employment outcomes than others. ES’ competencies are likely to influence employment outcomes.
Purpose and Aim: The purpose of this thesis is to describe the interaction of an ES in IPS model with clients. The aim is to find out what kind of interpersonal skills and therapeutic modes are used by ES´ in supporting the client's employment process in the IPS model.
Method: The qualitative study was carried out by an integrative literature with theory-based content analysis, using The Intentional Relationship Model (IRM) by Reneé Taylor as a background theory. Five (5) research articles from the databases ProQuest Central, Cinahl Plus Full Text (Ebsco), Medline and Pubmed were selected for the literature review.
Results: Client-centered co-operation, respectful and empathetic encounter, listening skills as well as encouraging approach and adaptability of the ES emerged as the strongest interactive factors. Employment-related counseling emerged as a special expertise.
Conclusion: Employment can be supported through interactive means in many ways. Elements defined in the IPS process as well as the recovery-oriented philosophy seem to support the interaction between the client and the ES. As a follow-up study, a longitudinal study of the effectiveness of the reported results is recommended.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata IPS-mallin mukaisesti työskentelevän työhönvalmentajan vuorovaikutusta asiakastyössä. Tavoitteena on selvittää integroivan kirjallisuuskatsauksen avulla millaisia Tarkoituksellisen vuorovaikutusmallin (IRM) mukaisia vuorovaikutustaitoja ja terapiatyylejä työhönvalmentajat käyttävät tukiessaan asiakkaan työllistymisprosessia IPS-mallissa. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui mukaan viisi (5) tutkimusartikkelia tietokannoista ProQuest Central, Cinahl Plus Full Text (Ebsco), Medline ja Pubmed.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena vahvimmin työllistymistä tukeviksi vuorovaikutuksellisiksi seikoiksi nousivat asiakaskeskeinen yhteistyö, kunnioittava ja empaattinen kohtaaminen, asiakkaan kuuntelu ja kuulluksi tuleminen sekä rohkaiseva työote ja työhönvalmentajan mukautumiskyky. Erityisosaamisena nousi esiin työllistymiseen liittyvä neuvonta.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että asiakkaan työllistymistä voidaan tukea vuorovaikutuksellisin keinoin monin eri tavoin. IPS-prosessissa määritellyt elementit sekä toipumisorientaation mukainen filosofia näyttävät tukevan asiakkaan ja työhönvalmentajan välistä vuorovaikutusta. Jatkotutkimuksena suositellaan pitkittäistutkimusta raportoitujen tulosten vaikuttavuudesta.
Purpose and Aim: The purpose of this thesis is to describe the interaction of an ES in IPS model with clients. The aim is to find out what kind of interpersonal skills and therapeutic modes are used by ES´ in supporting the client's employment process in the IPS model.
Method: The qualitative study was carried out by an integrative literature with theory-based content analysis, using The Intentional Relationship Model (IRM) by Reneé Taylor as a background theory. Five (5) research articles from the databases ProQuest Central, Cinahl Plus Full Text (Ebsco), Medline and Pubmed were selected for the literature review.
Results: Client-centered co-operation, respectful and empathetic encounter, listening skills as well as encouraging approach and adaptability of the ES emerged as the strongest interactive factors. Employment-related counseling emerged as a special expertise.
Conclusion: Employment can be supported through interactive means in many ways. Elements defined in the IPS process as well as the recovery-oriented philosophy seem to support the interaction between the client and the ES. As a follow-up study, a longitudinal study of the effectiveness of the reported results is recommended.