Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Musiikki työvälineenä Iitin kunnan päiväkodeissa

Salo, Tea; Suikkanen, Suvi (2020)

 
Avaa tiedosto
Salo_Suikkanen.pdf (1.578Mt)
Lataukset: 


Salo, Tea
Suikkanen, Suvi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524225
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millä tavoin ja missä laajuudessa musiikkia käytetään työvälineenä Iitin kunnan päiväkodeissa. Tavoitteena on myös tutkia, mitkä asiat toimivat esteenä musiikin käyttämiselle sekä sitä, millä tavoin musiikin käyttöä voitaisiin edistää.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu musiikin varhaiskasvatuksen perusteiden, valtakunnallisen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden sekä Iitin kunnan varhaiskasvatussuunnitelman pohjalta. Viitekehyksessä käsitellään myös musiikin peruskäsitteitä sekä musiikin oppimisen vaikutuksia lapsen yleiseen kehitykseen. Musikaalisuuden käsitettä lähestytään musiikin eri elementtien kautta. Musiikilliset työtavat sekä oppimisen monimuotoisuus sisältyvät opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen.

Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena sähköisen Webropol-kyselyn avulla. Tiedonkeruussa käytettiin myös kvalitatiivisen tutkimuksen ominaisuuksia. Kysely lähetettiin sähköpostitse 31:lle vakituisesti Iitin kunnan päiväkodeissa työskentelevälle henkilöille. Kyselyyn vastasi 14 henkilöä. Vastaajista osa toimii varhaiskasvatuksen opettajina ja osa varhaiskasvatuksen lastenhoitajina. Kysely selvitti vastaajien taustatietojen lisäksi heidän valmiuksiaan musiikin käyttöön varhaiskasvatuksessa sekä mahdollisia musiikin käyttöön liittyviä esteitä. Kysymysten avulla selvitettiin myös, missä laajuudessa vastaajat käyttävät musiikillisia työtapoja päiväkodin arjessa. Kyselyssä oli monivalintakysymyksiä, avoimen tekstikentän sisältäviä kysymyksiä sekä näiden yhdistelmiä. Saatua aineistoa analysoidaan tilastollisten menetelmien avulla.

Tulosten perusteella Iitin kunnan päiväkotien henkilöstö kokee musiikin käytön pääsääntöisesti tarpeelliseksi. Musiikkia käytetään ensisijaisesti erillisissä musiikkituokioissa, laululeikeissä sekä juhlissa. Erityisesti laulaminen koetaan tärkeäksi. Vastausten perusteella musiikkia ei hyödynnetä arkisissa toiminnoissa kovinkaan kattavasti. Suurimpana esteenä musiikin käyttämiselle oli vastaajien oma käsitys riittämättömästä musikaalisuudesta. Muita esteitä vastaajien mukaan olivat puutteelliset välineet sekä vähäinen musiikillinen koulutus.

Tutkimustulosten perusteella musiikin käyttöä voisi edistää erilaisilla lisäkoulutuksilla, musiikillisen yhteisöllisyyden tukemisella sekä toimintakulttuurin kehittämisellä. Materiaalihankinnat sekä suunnittelun ja ajankäytön tukeminen edistäisivät tutkimuksen mukaan musiikin käyttöä Iitin kunnan päiväkodeissa.
 
The purpose of this thesis was to find out how frequently and widely music was used as a working method in the children`s day care units of Iitti. The aim was to find out which factors prevented the use of music and how you could enhance the use of musical working methods.

The theoretical background was based on the basis of the Early Childhood Music Education Plan, nation-wide basis of the Early Childhood Education Plan, and the basis of the Early Childhood Education Plan of Iitti. The theoretical background was formed with the basic elements of music and the effects of musical education to the early childhood development. The aspect of musicality was examined through different elements of music. The theoretical background also included the musical working methods and the versatility of learning in general.

This thesis was executed as a quantitative survey. The survey was carried out as a Webropol-survey which was transmitted to 31 participants via e-mail. Some features of qualitative survey were also used in data acquisitions. 14 persons responded. Some of the respondents work as kindergarten teachers and others as childminders. The purpose was to find out the readiness of the respondents to use music as a working method. The aim was also to find out which factors prevented the use of music and how widely music was used on a daily basis. The survey included questions with multiple choices, open questions and questions which contained both of these elements. The results were analyzed statistically.

Based on the survey, the personnel of the day care units in Iitti felt that music was essential in their work. Music was primarily used in separate musical moments, music play-songs, and in various festive occasions. Singing was perceived particularly important. Based on the answers, music was not utilized on a regular basis as an everyday method. The major obstacle, according to the answers, was the participants’ own perception of their lack of musicality. Other factors preventing the use of music were the lack of musical instruments and proper musical education. According to the survey, the use of musical methods could be improved by different musical courses, by supporting communal musicality and developing the working order based on the culture. The material purchases, supporting of planning and scheduling also help forwarding the use of music.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste