Tamifix Oy:n markkinointiviestinnän kehittäminen
Ikonen, Antti (2020)
Ikonen, Antti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524272
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Tamifix Oy:n markkinointiviestintää. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin vaiheisiin. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä valittuihin markkinointiviestinnän keinoihin. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli luoda Tamifix oy:lle markkinointiviestintäsuunnitelma.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään vaiheittain markkinointiviestinnän suunnitteluprosessi. Prosessin vaiheita ovat tilanneanalyysit, tavoitteiden, budjetin ja kohderyhmän määrittely, markkinointiviestinnän keinojen suunnittelu ja toteutus sekä seuranta ja arviointi. Teoriaosuuteen on valittu myös markkinointiviestinnän keinoja, jotka ovat kohdeyritykselle sopivimmat keinot oman markkinointiviestinnän kehittämiseen.
Markkinointiviestintäsuunnitelmassa suunniteltiin yritykselle keinoja ja tapoja parantaa markkinointiviestintää jo olemassa olevia keinoja hyödyntäen sekä lisäksi suunniteltiin uusien keinojen käyttöönottoa. Keinot painottuvat digitaaliseen markkinointiin kuten verkkosivuihin, hakukonemarkkinointiin sekä sosiaaliseen mediaan, lisäksi keinoja ovat henkilökohtainen myyntityö, suoramainonta ja lehtimainonta sekä suhdetoiminta.
Markkinointiviestinnän kehityskohteita ovat etenkin aikataulutus ja tarkempi suunnitelmallisuus, jotta yritys saa omat resurssinsa ja osaamisensa parhaiten käyttöön markkinointiviestinnässään. Aikataulutuksen konkreettisena apuvälineenä työssä on käytetty vuosikelloa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään vaiheittain markkinointiviestinnän suunnitteluprosessi. Prosessin vaiheita ovat tilanneanalyysit, tavoitteiden, budjetin ja kohderyhmän määrittely, markkinointiviestinnän keinojen suunnittelu ja toteutus sekä seuranta ja arviointi. Teoriaosuuteen on valittu myös markkinointiviestinnän keinoja, jotka ovat kohdeyritykselle sopivimmat keinot oman markkinointiviestinnän kehittämiseen.
Markkinointiviestintäsuunnitelmassa suunniteltiin yritykselle keinoja ja tapoja parantaa markkinointiviestintää jo olemassa olevia keinoja hyödyntäen sekä lisäksi suunniteltiin uusien keinojen käyttöönottoa. Keinot painottuvat digitaaliseen markkinointiin kuten verkkosivuihin, hakukonemarkkinointiin sekä sosiaaliseen mediaan, lisäksi keinoja ovat henkilökohtainen myyntityö, suoramainonta ja lehtimainonta sekä suhdetoiminta.
Markkinointiviestinnän kehityskohteita ovat etenkin aikataulutus ja tarkempi suunnitelmallisuus, jotta yritys saa omat resurssinsa ja osaamisensa parhaiten käyttöön markkinointiviestinnässään. Aikataulutuksen konkreettisena apuvälineenä työssä on käytetty vuosikelloa.